Milk-Issues-Iran
تقاطع: روز دوشنبه (۲۷ مرداد-۱۸ آگست)، پیام محبی، “نایب‌رییس جامعه دا‌مپزشکان ایران” در گفتگو با وب‌سایت “پیام‌نو” وجود آنتی‌بیوتیک در شیر را منشا “بسیاری از مشکلات بیولوژیکی” دانست و گفت که با این وجود وزارت بهداشت «هیچ کنترلی» بر این موضوع ندارد.
وی با بیان این‌که «دام بیماری که آنتی‌بیوتیک مصرف کرده تا مدت مشخصی نباید از شیر آن استفاده کرد»، افزود که در بدن این دام، «میکروب‌ها مقاوم می‌شوند و چنین میکروبی را هیچ دارویی نمی‌تواند درمان کند»، مانند بیماری “سل مقاوم” که «در حال حاضر درمانی برای آن وجود ندارد و در ‌‌نهایت به مرگ بیمار منتهی می‌شود».
در همین روز، رحمت‌الله نوروزی، “عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی” در گفتگو با خبرگزاری ایلنا تصریح کرد که “کمیسیون بهداشت و درمان مجلس” مسوول پیگیری این قضیه شده است.
مهدی خلج، “رییس سازمان دام‌پزشکی کشور” نیز روز سه‌شنبه (۲۸ مرداد) در گفتگو با همین خبرگزاری، از آغاز مطالعات این سازمان در خصوص احتمال وجود آنتی‌بیوتیک در شیر دام خبر داد و گفت: «بهتر است این موضوع در آرامش کامل بررسی و از متشنج شدن فضا جلوگیری شود.»
وی با تاکید بر این‌که «تا جایی که مربوط به دام‌پزشکی است مشکل خاصی در رابطه با وجود آنتی‌بیوتیک در شیر دام وجود ندارد»، “اعلام رسمی” درباره این موضوع را به مشخص شدن نتایج مطالعات تا دو هفته دیگر موکول کرد.
ابراز نگرانی درباره وجود آنتی‌بیوتیک در شیر به فاصله‌ی کمی از افشای استفاده‌ی غیرمجاز از روغن پالم در محصولات لبنی توسط “وزیر بهداشت” دولت روحانی صورت می‌‌گیرد.
حسن قاضی‌زاده هاشمی، روز ۱۳مردادماه در سخنانی روغن‌ پالم را “بد‌ترین نوع چربی طبیعی” توصیف کرد و گفت که کارخانه‌های لبنی ایران از این روغن به دلیل “قیمت ارزان و سودآوری بالا” به جای “چربی طبیعی” استفاده کرده‌اند.
وی پنج روز بعد در گفتگو با خبرگزاری “فارس” اعلام کرد که اسامی شرکت‌های متخلف به قوه قضاییه ارسال شده است.
در آخرین خبر در این خصوص، فرشید رفیعی نایینی، وکیل دادگستری روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرگزاری “ایرنا” با اشاره به شکایت تعدادی از وکلای دادگستری از شماری از مقامات دولتی گفت که “رییس سازمان‌ غذا و دارو” و “رییس اسبق سازمان استاندارد” به شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت احضار شده‌اند.