onsdag 9 oktober 2019

نوه شاپور بختیار در لردگان بازداشت شد

نوه شاپور بختیار در لردگان بازداشت شد

نوه شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر دوره پهلوی در ایران، دوشنبه 7 اکتبر در لردگان بازداشت شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، پس از اعتراضات مردم خشمگین لردگان، یکی از نوادگان شاپور بختیار که به این شهر سفر کرده بود، توسط نیروهای امنیتی ایران بازاشت شد.

شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر دوره پهلوی بود که در دوران اضطرار و زوال حکومت محمدرضا شاه پهلوی توسط او به نخست وزیری برگزیده شد تا رژیم را در برابر انقلاب سال 57 ایران، حفظ کند.

بر اساس این گزارش، یک مقام آگاه اعلام کرد که فرد دستگیر شده «اصالتا اهل چهارمحال و بختیاری است اما مقیم خارج از کشور بود».

او هویت فرد دستگیر شده هنگام ورود به ایران را «جعلی» خواند که پس از شناسایی توسط «نیروهای امنیتی در لردگان» بازداشت شد.

این مقام آگاه بدون ارائه مستند و مدرکی تاکید کرد که این شخص در ماجرای اعتراض مردم لردگان نسبت به شیوع ویروس HIV در یکی از روستاهای این شهرستان، نقش «لیدر» را داشته و قصد «منحرف کردن اعتراضات مردمی» را به کمک تعدادی از افراد داشته است.

روز گذشته، استاندار چهارمحال و بختیاری به رسانه‌ها اعلام کرده بود که «یک عنصر وابسته به ضد انقلاب» بازداشت شده است.

گفتنی است، طی روزهای اخیر، اهالی روستای چنارمحمودی لردگان متوجه آلودگی تعدادی از ساکنان خود به ویروس ایدز شدند، آنها به رسانه‌ها اعلام کردند که یکی از بهیاران مراکز بهداشت در زمانی که برای انجام آزمایش از آنها خون گرفت، به جای هر سرنگ برای یک نفر، از یک سرنگ مشترک برای تمام مراجعه‌کنندگان استفاده کرده‌ است که منجر به ابتلای آنها به ویروس ایدز شد.

در اعتراض به اهمال این بهیار، تعدادی از اهالی با حمله به خانه بهداشت، شیشه‌های این مکان را شکستند و با تجمع مقابل فرمانداری لردگان اعتراض خود را نسبت به این حادثه ابراز کردند.

خبرهای منتشر شده اولیه حاکی از آن بود که این آلودگی به علت قصور پزشکی توسط بهیار این روستا به علت رعایت نکردن اصول بهداشتی و استفاده از سرنگ آلوده به ایدز برای انجام برخی آزمایش‌های برای اهالی روستا شیوع یافته ‌است ولی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، انتقال ویروس را از طریق سرنگ آلوده تکذیب و آن را در حد شایعه عنوان کرد ولی تأیید نمود که تعدادی از اهالی این روستا مبتلا به این ایدز هستند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران نیز ادعای آلوده شدن این افراد را توسط سرنگ آلوده رد کرد و در نامه ای به وزیر دادگستری، کانون آلودگی را در معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامشروع اعلام کرد. دو روز بعد از صحبت‌های سعید نمکی، تعدادی از اهالی لردگان که از این صحبت‌ها به خشم آمده بودند، شبکه بهداشت را به آتش کشیدند و به فرمانداری این شهرستان حمله کردند. آنها تابلوی فرمانداری و اداره بهداشت لردگان را پایین کشیدند و ماشین و دفتر امام جمعه را آتش زدند.

نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها اعلام کرد که به سمت معترضان گاز اشک آور و گلوله هوایی شلیک شده است. عصر همان‌ روز تجمعاتی در حمایت از اهالی لردگان در اصفهان، ایلام و چند شهر دیگر برگزار شد. همزمان استاندار چهارمحال و بختیاری اعتراض‌های روز شنبه در لردگان را به «ضدانقلاب» و «خرده‌جریانی پیچیده» نسبت داد.

لردگان، یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری ایران است. این شهر مرکز شهرستان لردگان بوده و در بخش مرکزی این شهرستان واقع شده‌ است.

مردمان لردگان از لران بختیاری هستند. شهر لردگان مرکز شهرستان لردگان در جنوب شرقی شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری، قرار گرفته ‌است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar