دوشنبه ۱۵-۰۷-۱۳۹۸
هورست زهوفر می‌گوید ممکن است به زودی شاهد حرکت موج جدیدی از پناهجویان به سوی کشورهای اروپایی باشیم. او به کشورهای اتحادیه اروپا هشدار داد که اگر همبستگی نداشته باشند با بحرانی عمیق‌تر از سال ۲۰۱۵ روبرو می‌شوند.
«محبت نیوز»- هورست زهوفر ششم اکتبر (۱۴ مهر) به نشریه “بیلد ام زونتاگ” گفته کشورهای واقع در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا برای مدتی طولانی تنها گذاشته شده‌اند.
به نقل از دویچه وله، از مدتی پیش شمار پناهجویانی که برای ورود به اروپا از طریق ترکیه خود را به یکی از جزیره‌های یونان می‌رسانند به شدت رو به افزایش است.
وزیر کشور آلمان به تازگی برای رسیدگی به اوضاع و یافتن راه‌حلی برای کنترل موج جدید پناهجویان به ترکیه و یونان سفر کرده بود.
او می‌گوید اگر به کشورها در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا کمک نشود این احتمال وجود دارد که به زودی شاهد ورود موج جدیدی از پناهجویان از این مرزها باشیم که شاید ابعاد آن از چهار سال پیش گسترده‌تر باشد.
هورست زهوفر گفته که با همکاری رئیس آلمانی جدید کمیسیون اتحادیه اروپا، اورزولا فون‌درلاین تمام تلاش خود را خواهد کرد که بحران سال ۲۰۱۵ تکرار نشود. او افزود که در این مسیر از حمایت کامل آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برخوردار است.
سیاست “درهای باز” آنگلا مرکل در سال ۲۰۱۵ که ورود صدها هزار پناهجو به این کشور را به دنبال داشت، با انتقاد شدید محافظه‌کاران و راستگرایان آلمان و کشورهای اروپایی روبرو بود.
افزایش ۲۳ درصدی شمار پناهجویان
نشریه “ولت ام زونتاگ” با استناد به سند منتشر نشده‌ای از کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید شمار پناهجویانی که از ابتدای سال جاری تا پایان ماه سپتامبر از طریق ترکیه وارد این اتحادیه شده‌اند به ۴۶ هزار و ۵۴۶ نفر می‌رسد.
این تعداد ۲۳ درصد بیشتر از تعداد پناهجویانی است که در دوره مشابه سال گذشته از این مسیر وارد اتحادیه اروپا شده‌اند. برآورد می‌شود که تا پایان امسال حدود ۲۵ هزار پناهجویی دیگر از طریق ترکیه وارد یونان شوند.
رئیس جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، پنجم سپتامبر در همایش حزب عدالت و توسعه در آنکارا، اتحادیه اروپا را متهم کرد که به تعهدات خود مطابق توافق سال ۲۰۱۶ پایبند نبوده و تهدید کرد که این کشور ممکن است مجبور شود “درها را باز کند”.