سه شنبه ۱۶-۰۷-۱۳۹۸
پلیس یونان اعلام کرد روز یکشنبه ۱۴مهر به حدود ۵۰۰ پناهجوی اکثرن ایرانی و افغان اجازه داده شد اردوگاه موریا در جزیره لسبوس را به مقصد داخل این کشور ترک کنند.
«محبت نیوز»- این اقدام در فضای پر تنش به علت حوادث هفته گذشته در جزیره لسبوس یونان، واقع در دریای اژه صورت گرفت.
به نقل ازخبرگزاری فرانسه، این انتقال پناهجویان بعد از مرگ یک پناهجوی افغان در تصادفی در یکشنبه گذشته روی داد که با موجی از اعتراضات مهاجران علیه شرایط “غیر انسانی” این اردوگاه بیش از ظرفیت پر شده است، همراه بود.
فایوت بنیز، یک مهاجر افغان در حالی که دختر هفت ماهه خود را در بغل داشت با خرسندی گفت: “سرانجام ما جهنم موریا را ترک می کنیم”.
اکثر متقاضیان پناهندگی که لسبوس را روی عرشه قایقی مسافری ترک می کردند، خانواده های افغان و ایرانی بودند. آنها در حال گرفتن عکس های سلفی و تماس با نزدیکان خود بودند تا آنها را از این رویداد مطلع کنند.
فایوت که ۱۹ ماه پیش وارد موریا شده بود، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد “همه باهم مشاجره می کردند، ما برای گرفتن غذا شش ساعت در صف می ایستادیم، نه دستشویی داشتیم نه آبی برای حمام کردن. هر روز یک کابوس بود”.
متقاضیان پناهندگی به پیره، بندر بزرگی در نزدیکی آتن، پایتخت یونان انتقال داده خواهند شد تا روز دوشنبه به یک اردوگاه در شمال این کشور واقع در ۵۰۰ کیلومتری پایتخت فرستاده شوند.
در موریا اوضاع به علت از سرگیری ورود مهاجران و پناهجویان انفجاری است و در مجموع در پنج جزیره یونان در دریای اژه که نقاط مهم ورود مهاجران به اروپا به شمار می روند، بیش از ۲۶ هزار و ۲۰۰ نفر زندگی می کنند در حالی که ظرفیت این اردوگاه ها۶ هزار و ۳۰۰ نفر است.
یونان امسال برای نخستین بار بعد از سال ۲۰۱۶ به مهم ترین دروازه ورود مهاجران به اروپا تبدیل شده است.
به علت اوضاع بحرانی، کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل متحد روز سه شنبه مقامات یونان را ترغیب کرد طرح انتقال ۵۰۰۰ متقاضی پناهندگی را به داخل یونان تسریع کنند.