پنجشنبه ۱۸-۰۷-۱۳۹۸
از مهر سال پیش تا امسال دست کم ۲۴۲ نفر در ایران اعدام شدند، سازمان ملل می‌گوید ۱۴۲ کشور در قانون یا در عمل اعدام را کنار گذاشته‌اند.
«محبت نیوز»- خبرگزاری هرانا گزارشی در مورد صدور و اجرای این حکم در ایران در یکسال گذشته منتشر کرده است. به نوشته این خبرگزاری، این گزارش که برای بازه زمانی۱۰ اکتبر ۲۰۱۸ تا ۸ اکتبر ۲۰۱۹ تهیه شده است، نشان می‌دهد، دست کم ۲۴۲ نفر در ایران با حلق آویزشدن، اعدام شده‌اند. این آمار در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، کاهشی ۴/۵ درصدی را نشان می‌دهد.
به نوشته این خبرگزاری، در یک سال مورد مطالعه، ۲۵۰ گزارش در ایران در رابطه با اعدام ثبت شده که شامل محکومیت ۱۳۴ نفر به اعدام و اجرای حکم اعدام ۲۴۲ نفر است. ۱۶ اعدام بر پایه این گزارش در ملاء عام به اجرا درآمده‌اند.
در این گزارش آمده است، از میان قربانیانی که احراز هویت شده‌اند، ۱۲ تن از اعدام شدگان زن و ۵ تن در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال بوده‌اند.
صدور احکام اعدام در این بازه زمانی در مقایسه با سال پیش از آن ۴۷/۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. تعداد اعدام‌ها در ملاء عام اما۶/۶ درصد نسبت به دوره مشابه قبل افزایش داشته و اعدام زنان رشدی ۱۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.
گزارش صدور و اجرای حکم اعدام در ایران، به کوشش مجموعه فعالان حقوق بشر در این کشور تهیه شده است.
بر اساس اطلاعات گردآوری شده این مجموعه، ۷۱ درصد اعدام شدگان در ایران به اتهام قتل و ۱۴ درصد به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام شد‌ه‌اند. اتهام جرایم جنسی (۶ درصد)، اتهامات امنیتی و فساد فی الارض (۲ درصد) و محاربه با ۵ درصد از اتهاماتی هستند که در یکسال گذشته، در ایران مجازات مرگ در پی داشته‌اند.
هرانا می‌نویسد، صدور و اجرای حکم اعدام در ایران، در حالی رخ می‌دهد که بسیاری متهمان از دسترسی به روند عادلانه دادرسی محروم‌اند. آتنا دائمی کنشگر مدنی که اکنون در زندان اوین به سر می‌برد نیز، در نامه‌ی سرگشاده‌ای که به مناسبت روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام نوشته است، به “محاکمات غیراصولی، سریع و بدون بررسی دقیق” اشاره کرده و احکام صادره و رویه قوه قضاییه را “در جهت تثبیت قدرت از طریق سرکوب و تنبیه و نه حمایت از مردم” دانسته‌است.
گردآورندگان گزارش احکام صادره و اجراشده در ایران در یکسال گذشته، با اشاره به عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران و به تبع آن “بی‌نقص نبودن آمار اعدام‌ها”، این گزارش را “بازتاب‌دهنده ظرفیت دیده‌بانی جامعه مدنی نسبت به مقوله اعدام دانسته‌اند.
با وجود فعالیت‌های آگاهی‌دهنده و مبارزه بسیاری از فعالان حقوق بشری در ایران با مجازات مرگ، این مجازات در ایران نه تنها همچنان اجرا می‌شود که موافقان آن هم کم نیستند.