onsdag 27 juli 2016

شورای نگهبان خبر تعیین تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد

شورای نگهبان خبر تعیین تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد

  • 33 دقیقه پیش
کپی رایت تصویرمهر
Image captionکدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان
ساعتی پس از اینکه خبرگزاری صدا و سیمای ایران به نقل از سخنگوی شورای نگهبان تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد، روابط عمومی شورای نگهبان با انشار بیانیه‌ای این خبر را تکذیب کرد.
خبرگزاری صداوسیما امروز چهارشنبه ۶ مرداد (٢٧ ژوئیه) به نقل از عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گزارش کرده بود که این شورا با برگزاری انتخابات دوره آتی ریاست جمهوری در روز ٢٩ اردیبهشت ماه سال ١٣٩۶ (برابر ١٩ مه سال ٢٠١٧ میلادی) موافقت کرده است و دور دوم انتخابات هم در صورت لزوم در روز ۵ خردادماه برگزار خواهد شد.
اما ساعاتی بعد روابط عمومی شورای نگهبان در بیانیه ای نوشت: "در پی انتشار برخی اخبار در تعدادی رسانه ها مبنی بر گفت و گو با عباسعلی کدخدایی سخنگوی این شورا، این خبر تکذیب و اعلام می شود که سخنگوی شورای نگهبان امروز (چهارشنبه) هیچ گونه مصاحبه ای با خبرگزاری ها و دیگر رسانه ها نداشته است."
طبق قوانین جمهوری اسلامی، وزارت کشور مسئول برگزاری انتخابات و شورای نگهبان مسئول نظارت بر اجرای انتخابات است.
در انتخابات ریاست جمهوری در ایران، داوطلبان نامزدی این انتخابات در وزارت کشور ثبت نام می‌کنند و اسامی کسانی که صلاحیت عمومی آنان از سوی این وزارتخانه احراز شود در اختیار شورای نگهبان قرار می‌گیرد.
شورای نگهبان که از حق نظارت استصوابی برخوردار است، از میان داوطلبان نامزدی، کسانی را که واجد صلاحیت تشخیص دهد به عنوان نامزد انتخابات بر می‌گزیند و رای‌دهندگان از میان آنان، به افراد مورد نظر خود رای می‌دهند.
کپی رایت تصویر
Image captionدر دوره قبلی، شورای نگهبان هشت تن از داوطلبان را تأیید کرد، اما دو نفر از دور رقابت‌ها کناره گرفتند
برای تصدی سمت ریاست جمهوری، کسب بیش از نیمی از آرا ضرورت دارد. در صورتی که هیچیک از نامزدها در دور اول به این حد نصاب دست نیابد، دور دوم با شرکت دو فرد حائز بالاترین میزان آرا برگزار می‌شود.
دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری در روز ٢۴ خرداد سال ١٣٩٢ با رقابت شش نامزد برگزار شد. پیش از روز رأی‌گیری، دو تن از نامزدها از دور رقابت های کنار رفتند.
در این انتخابات، حسن روحانی در دور اول به پیروزی رسید.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar