lördag 30 juli 2016

دولت اوباما اجازه فرود هواپیماهای ساخت آمریکا در ایران را صادر کرد

دولت اوباما اجازه فرود هواپیماهای ساخت آمریکا در ایران را صادر کرد

  • 7 ساعت پیش
کپی رایت تصویرAP
Image captionشرکت‌های بین‌المللی هوایی که به طور مدام به ایران پرواز دارند می توانند از هواپیماهای ساخت آمریکا برای نقل و انتقال مسافر به ایران استفاده کنند
وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت های هوایی بین‌‎المللی اجازه داده است که با هواپیماهای ساخت آمریکا به ایران پرواز کنند.
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا که این مجوز را صادر کرده برای هواپیماهای ساخت آمریکا اجازه "اقامت موقت" در ایران قائل شده و گفته هریک از این هواپیماها نباید بیش از ۷۲ ساعت در ایران حضور داشته باشند.
بر اساس این مجوز شرکت‌های بین‌المللی هوایی که به طور مدام به ایران پرواز دارند از این پس می‌توانند از هواپیماهای ساخت آمریکا و دارای قطعات آمریکایی برای نقل و انتقال مسافر از مقصد یا مبدا ایران استفاده کنند.
پیش از این مجوز، شرکت‌هایی که در آمریکا به خطوط هوایی هواپیما اجاره می دادند، از اجاره دادن هواپیما برای پرواز به ایران به دلیل تحت تحریم بودن این کشور و نگرانی از پیامدهای آن خودداری می کردند.
هواپیماهایی که با تصمیم تازه وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز ورود به ایران پیدا کرده‌اند همچنان با محدودیت‌هایی روبرو هستند. از جمله این هواپیماها اجازه حمل تسلیحات، موشک‌های بالستیک و مواد کاربردی در ساخت سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی را به مقصد ایران ندارند.
توقف در ایران به مدت حداکثر ۷۲ ساعت، از دیگر شرایط پرواز این هواپیماها به ایران است.
خبرگزاری رویترز می گوید مجوز تازه صادر شده از سوی دولت اوباما، تضمین بیشتری به شرکت های بین‌المللی هوایی برای همکاری با ایران می دهد.
در پی توافق جامع اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ و رفع تحریم های مرتبط با پرونده اتمی ایران، تحریم فروش هواپیماهای مسافربری به ایران که دارای قطعات آمریکایی یا ساخت این کشور هستند، برداشته شد و باراک اوباما مجوز فروش آن را به ایران صادر کرد. بیشتر بخوانید
این تحریم ارتباطی با پرونده اتمی ایران نداشت و مربوط به تحریم های زمان گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران بود اما ایالات متحده با رفع آن موافقت کرد.
از این زمان گشایش هایی برای نوسازی و توسعه صنعت هوایی ایران به وجود آمده است.
ایران در حال حاضر سفارش خرید چندین فروند هواپیمای مسافربری به شرکت های ایرباس و بوئینگ داده است.
اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا تدابیر تازه‌ای را با هدف مسدود کردن فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به ایران تصویب کرده هر چند دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، گفته است هر گونه مصوبه ای که باعث تضعیف توافق اتمی با ایران شود را وتو خواهد کرد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar