Rouhani-Makarem
تقاطع: ناصر مکارم شیرازی، “مرجع تقلید” حامی حکومت در قم، سخنان اخیر حسن روحانی در جمع فرماندهان نیروی انتظامی را “نامناسب” خواند و ابراز امیدواری کرد که رییس جمهوری اسلامی، «نصیحت دوستانه»اش را بپذیرد و «بعد از این چنین سخنانى را تکرار ننماید».
به نوشته‌ی وب‌سایت آقای مکارم، او روز دوشنبه (۷ اردیبهشت-۲۷ اپریل) در آغاز جلسه‌ی درس “خارجه فقه” خود در “مسجد اعظم قم” گفت:
«اخیراً یکى از مسوولان محترم گفته‌اند که وظیفه نیروى انتظامى اجراى قانون است نه اجراى اسلام. این سخن از سه جهت اثر منفى داشت:
نخست این‌که معلوم مى‌شود قوانین ما چیزى غیر از قوانین اسلامى است در حالى که همه بر گرفته از اسلام است و همه افراد اعم از پلیس و غیر پلیس موظف به اجراى قوانین اسلام هستند، حتى وظیفه امر به معروف و نهى از منکر بنا به تصریح قرآن مجید و اجماع مسلمین وظیفه همگان است.
دیگر این‌که این‌گونه سخنان، روحیه نیروى انتظامى را تضعیف مى‌کند و زحماتى را که براى تهذیب اخلاق و مبارزه با منکرات متحمل شده است نادیده مى‌گیرند و آنها را در اجراى قوانین اسلامى سست مى‌سازد.
و از همه مهم‌تر چراغ سبزى است که به افراد آلوده به انواع مفاسد اخلاقى و مجالس کثیف و مانند آن داده مى‌شود که از این به بعد آزاد هستید و پلیس کارى به شما ندارد، آنها بدون این سخنان طوفان مى‌کنند واى اگر چراغ سبزى هم به آنها نشان داده شود.»
این “روحانی” پرنفوذ در انتها از آقای روحانی خواست تا به اظهارات روز گذشته‌ی علی خامنه‌ای در جمع فرماندهان نیروی انتظامی گوش کند.
حسن روحانی، روز شنبه (۵ اردیبهشت) در همایش فرماندهان نیروی انتظامی در تهران، با تاکید بر این‌‌که «در نظام اسلامی، شرع و قانون بر یکدیگر منطبق هستند»، گفت که «پلیس موظف به اجرای اسلام نیست بلکه وظیفه‌اش اجرای قانون است» و «اگر غیر از این باشد، در مخمصه فکری قرار خواهد گرفت و مردم را نیز گرفتار خواهد کرد».
او هم‌چنین از نیروهای پلیس خواست تا در برخورد با مردم و به ویژه جوانان و زنان، “اخلاق حسنه” و “روی خوش” نشان بدهند.
اما یک روز پس از این اظهارات، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی که برخی آن را واکنشی به سخنان حسن روحانی قلمداد کردند، خطاب به شرکت‌کنندگان در همایش فرماندهان نیروی انتظامی گفت: «همه‌ی کارها را می‌شود برای خدا انجام داد اما در بعضی از کارها قصد خدایی کردن خیلی راحت‌تر است؛ از جمله کار شما. چون کار شما خدمت به جامعه است، خدمت به مردم است، خدمت به جمهوری اسلامی است، خدمت به اسلام است، نصرت اسلام است.»
خامنه‌ای هم‌چنین در بخش دیگری از سخنان خود از نیروی انتظامی خواست تا برای برخورد با جوان‌هایی که به گفته‌ی او «مست ثروتند»، «سوار ماشین‌های آن‌چنانی می‌شوند» و «در خیابان‌ها جولان می‌دهند» برنامه داشته باشد.