måndag 27 april 2015

گزینه های روی میز؛ پخش انیمیشنی از تلویزیون ایران در تمسخر اوباما و کری

گزینه های روی میز؛ پخش انیمیشنی از تلویزیون ایران در تمسخر اوباما و کری

  • 1 ساعت پیش
انیمیشن گزینه های روی میز پیش از این توسط سازمان بسیج مستضعفین تولید شده اما پخش آن از شبکه یک تلویزیون سراسری به تازگی آغاز شده است
شبکه یک تلویزیونی دولتی ایران برای اولین بار انیمیشنی پخش کرده که در آن مقامات آمریکایی مورد تمسخر قرار می گیرند.
این قسمت از سریال انیمیشنی که " گزینه های روی میز" نام دارد مقامات آمریکایی را به دلیل استفاده مکرر از این اصطلاح در رابطه با مذاکرات و مسائل مرتبط با برنامه اتمی ایران مورد تمسخر قرار می دهد. مقام های آمریکایی بارها گفته اند که به جز مذاکره با ایران با هدف رسیدن به یک توافق اتمی، گزینه های دیگر را نیز روی میز دارند که اشاره ای غیرمستقیم به اقدام نظامی است.
این کارتون تاکنون چند بار قبل از بولتن اصلی خبر شبکه اول تلویزیون دولتی ایران پخش شده است.
در این انیمیشن ۴ دقیقه ای دو شخصیت کارتونی شبیه به باراک اوباما رئیس جمهور و جان کری وزیر خارجه آمریکا نشان داده می شود که روی لباس آنها حرف اول نام خانوادگی شان (o برای اوباما و k برای کری) درج شده است.
این دو شخصیت و فضای فیلم شباهت زیادی به مجموعه انیمیشنی "پت و مت" ساخته کشور چک دارد که در بین کودکان و بزرگسالان طرفداران زیادی دارد. پت و مت شخصیت های بی دست و پایی هستند که موقعیت های مضحکی پیش می آورند. موسیقی روی این انیمیشن هم دقیقا موسیقی مجموعه پت و مت است.
مرکز هنرهای رقومی (دیجیتالی) وابسته به سازمان بسیج مستضعفین است
او و کی دو شخصیت بی دست و پا در کارتون" گزینه های روی میز" سعی دارند تعداد زیادی پرونده را روی میز قرار بدهند.
روی پرونده اول کلمه "ایران" نوشته شده است اما میز تحت فشار این پرونده ها می شکند و آنها مجبور می شوند که میز را تعمیر کنند اما چون پولی در بساط ندارند تصمیم می گیرند که میز دیگری را از یک مغازه بدزدند. پس از این دزدی باز هم یکی از پایه های میز می شکند و این دو نفر پرونده ها را برای ایجاد تعادل میز زیرپایه آن می گذارند. پرونده ایران هم در بین همین پرونده های است.
حال تمام پرونده ها یا "گزینه ها" زیر میز گذاشته شده است. این دو شخصیت کارتونی از موفقیت خود برای متعادل کردن میز راضی و خوشحال بنظرمی رسند.
این کارتون کوتاه در حالی از شبکه دولتی ایران پخش می شود که ایران و شش قدرت جهانی اخیرا در لوزان سویس به یک تفاهم سیاسی در مورد برنامه هسته ای رسیدند و نسبت به دستیابی به یک موافقتنامه جامع اتمی تا پایان ماه ژوئن (نهم تیرماه) ابراز خوشبینی می کنند.
در همین حال منتقدان سرسخت این تفاهم نامه کماکان نگران مذاکراتند و یکی از دلایل ناخشنودی آنها مفاد فک شیت آمریکاست که بعد از مذاکرات سویس انتشار یافت.
منتقدان تفاهم می گویند که فک شیت آمریکا با متن بیانیه ای که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران بعد از مذاکرات بسیار طولانی در سویس منتشر کردند و گفته های مذاکره کنندگان ایرانی تفاوت دارد.
مرکز هنرهای رقومی (دیجیتالی) وابسته به سازمان بسیج مستضعفین تهیه کننده این انیمشن است. این مرکز آذر ماه سال گذشته ( فوریه ۲۰۱۴) همزمان با هفته بسیج آغاز به کار کرد و هشت شعبه در استان های مختلف ایران دارد. مرکز هرنهای رقومی بسیج مسئول تهیه "محصولات فرهنگی جدید" نظیر بازی های ویدیویی، انیمیشین و نرم افزار چند رسانه ای ایرانی است.
هدف این مرکز فراهم آوردن زمینه "ارتقاء اصول بنیادی و فرهنگی انقلاب و هویت اسلامی و ایرانی" اعلام شده است.
باراک اوباما و جان کری رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا
مهدی جعفری رئیس مرکز هنرهای رقومی (دیجیتالی) در مورد هدف این مرکز می گوید: "ما سعی داریم برای مخاطبان خود در داخل و خارج در قالب طنز پیام بفرستیم." به گفته آقای جعفری یکی از محورهای کار در این مرکز "بحث استکبار ستیزی" است. "هم اکنون در شاخص استکبار ستیزی، آمریکا است."
آقای جعفری می گوید "بعد از گزافه گوئی های آمریکا و سایر دولتمردانش در مورد مذاکرات اتمی و مانور زیادی که در مورد گزینه های روی میز دادند، ما تصمیم گرفتیم که بر اساس رسالتی که بر دوش داشتیم، محصولاتی تولید کنیم که پاسخ مناسبی برای این زیاده گوئی ها باشد."
در سایت اینترنتی مرکز هنرهای رقومی (دیجیتالی) دو قسمت دیگر از این سریال منتشر شده که تازه ترین قسمت آن "تولد داعش" نام دارد. ایران همواره آمریکا و متحدانش را مسئول شکل گیری داعش دانسته است.
این انیمیشن نشان می دهد که دو شخصیت کارتونی (اوباما و کری) چه گونه سعی می کنند که نمونه کوچکی از یک شورشی سیاه پوش با صورتی پوشیده را خلق کنند که شبیه اعضای گروه داعش است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar