tisdag 28 april 2015

والی قندوز: گروه طالبان مجبور به عقب نشینی از بخش‌های مختلف قندوز شده است

والی قندوز: گروه طالبان مجبور به عقب نشینی از بخش‌های مختلف قندوز شده است

  • 1 ساعت پیش
قندوز از ولایات مهم در شمال شرق افغانستان است که مرز مشترک با تاجیکستان دارد و بندر شیرخان یکی از مهمترین بنادر افغانستان با تاجیکستان در این ولایت واقع است.
مقام‌های محلی در ولایت قندوز در شمال‌شرق افغانستان می‌گویند که جنگجویان طالبان را از ولسوالی امام صاحب این ولایت عقب رانده‌اند.
دیروز اعلام شده بود که شورشیان توانسته‌اند بخش‌هایی از این ولسوالی را به تصرف درآورند و تا نزدیکی‌های مرکز این ولسوالی پیشروی کنند.
جنگ از اوایل این هفته در مناطق مختلف ولایت قندوز از جمله مرکز این ولایت آغاز شد و در حال حاضر در حومه‌ ولسوالی امام صاحب و ولسوالی‌های چهار دره و قلعه‌زال این ولایت جریان دارد.
محمد عمر صافی، والی قندوز به بی‌بی‌سی گفت که در جریان عملیات نیروهای امنیتی افغانستان در نقاط مختلف این ولایت، شماری از طالبان و جنگجویان خارجی کشته شده اند.
آقای صافی گفت که ۴ شهروند تاجیکستانی، ۲ شهروند ازبکستان، ۱ قرقیز، ۲ چچنی و ۱ شهروند ترکیه در میان این کشته شدگان اند.
والی قندوز گفت که نیروهای کمکی ارتش و پلیس ملی افغانستان از مرکز به این ولایت رسیده اند و عملیات این نیروها تا پاکسازی کامل قندوز از وجود طالبان و جنگجویان خارجی ادامه خواهد داشت.
احمدضیا مسعود، نماینده فوق‌العاده رئیس جمهوری افغانستان نیز دیروز به قندوز رفت و وضعیت در این ولایت را بررسی کرد. (عکس از صفحه فیسبوک احمدضیا مسعود)
او گفت که نیروهای امنیتی افغانستان اکنون از حمایت هوایی و اطلاعاتی نیروهای بین المللی مقیم در افغانستان نیز بهره می‌برند.
دولت وزیری، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که در عملیات قندوز فرقه ۱۱۱، واحدهای واکنش سریع و نیروهای ویژه ارتش ملی و همچنین واحد نظم عامه پلیس ملی افغانستان شرکت دارند.
آقای وزیری گفت که این عملیات تحت رهبری مرادعلی مراد، معاون ریاست ستاد ارتش و زمری پیکان، فرمانده نیروهای نظم عامه پلیس به پیش برده می‌شود.
در روزهای اخیر گزارشها از قندوز حاکی از عملیات گسترده طالبان بود و نمایندگان قندوز در مجلس نمایندگان در مورد خطر سقوط این ولایت هشدار داده بودند.
والی قندوز گفت که طالبان به این دلیل توجه خود را به قندوز متمرکز کرده اند که دولت افغانستان در چندین ولایت دیگر شمال از جمله بدخشان، فاریاب و سرپل مشغول عملیات علیه آنها است و طالبان تلاش داشته اند توجه نیروهای امنیتی را از آن مناطق به قندوز معطوف کنند.
قندوز از ولایات مهم در شمال شرق افغانستان است که مرز مشترک با تاجیکستان دارد و بندر شیرخان یکی از مهمترین بنادر افغانستان در این ولایت واقع است.
فضل الدین حفیظ، یک کارمند گمرک بندر شیرخان به بی‌بی‌سی گفت که نبردهای اخیر تاثیر بسیار جدی بر واردات و صادرات در این بندر داشته است.
به گفته آقای حفیظ، عبور و مرور کامیون‌های تجاری از 'پل دوستی' بر روی رودخانه آمو در این بندر، از حدود ۹۰ کامیون در روز به حدود ۱۰ کامیون کاهش یافته است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar