tisdag 28 april 2015

روایت تنها بازمانده تصادف جنجالی«بی‌ام‌دبلیو» از حادثه اتوبان همت

روایت تنها بازمانده تصادف جنجالی«بی‌ام‌دبلیو» از حادثه اتوبان همت

روزنامه شهروند: ٨ روز سخت و جنجالی از تصادف خودروهای لوکس در بامداد پایتخت گذشت. ٢ تصادف جداگانه در بزرگراه همت و خیابان شریعتی ٥ کشته بر جا گذاشت و تنها یک سرنشین از خودروی بی‌ام دبلیو به طرز معجزه‌آسایی نجات پیدا کرد.
وقتی تصاویر و فیلم تصادف هولناک بی‌ام‌دبلیو کروک روی سایت‌ها و فضای مجازی قرار گرفت، به شایعه‌ها بیش از پیش دامن زد و قصه تلخ قضاوت‌ها یکی‌یکی از راه رسیدند. آنچه که در لابه‌لای تلکس‌های خبری، بررسی‌های جسته و گریخته کارشناسان راهنمایی و رانندگی و گزارش‌های میدانی به گوش می‌رسید، ملغمه‌ای از شایعات بود که تصویری مبهم از سکانس‌های قبل از تصادف را به تصویر می‌کشید. تصاویری که در فضای مجازی و روی صفحه‌های اینستاگرام و فیس‌بوک کاربران منتشر شد، حکایت از ٤ جوان مرفه‌ داشت که در بامداد پایتخت با خودروی لوکس بی‌ام‌دبلیو در اتوبان‌ها می‌تاختند. با این حال شایعات برای کاربران مجازی دیر یا زود مختومه خواهد شد و درنهایت از همه این ماجرا آنچه باقی خواهد ماند، خاطره‌ای است تلخ در ذهن بازماندگان.
گفت‌وگو با پسر نجات‌یافته
نامش آرمین بخشی است، ٢٤ساله و تنها بازمانده تصادف بی‌ام‌دبلیو در اتوبان همت. آن بامداد دوشنبه که آمد، راحت آمد و سخت رفت، دوستی‌هایشان تمام شد و تنها سیاهی بر جا ماند. حالا پسر جوان همراه با شوک بعد از حادثه، در یک بیمارستان تخصصی بستری است، با این حال اما وضع جسمانی‌اش خوب است و تنها از ناحیه آرنج دست راست دچار شکستگی شد. غم غریبی در صدایش احساس می‌شود و درحالی‌که عزادار دوستانش است به‌عنوان تنها شاهد تصادف در گفت‌وگو با «شهروند» جزییات حادثه را شرح داد.
از شب حادثه بگویید؟
حمیدرضا کمالی، شاهین حسین‌آبادی و حمید چشمه مثل من ساکن کرج بودند. ساعت ١٠ شب یکشنبه بود که برای معامله خودروی حمیدرضا راهی تهران شدیم. به میدان کاج سعادت‌آباد رفتیم و بعد از تنظیم قرارداد قصد داشتیم دوباره به کرج برگردیم. من در صندلی عقب سمت شاگرد نشسته بودم. سرعت خودرو در قسمت‌های کم‌تردد بزرگراه زیاد بود اما همه ما به رانندگی حمیدرضا اطمینان داشتیم و می‌دانستیم او بیشتر از این‌که نگران جان خودش باشد همیشه مراعات سرنشین‌های خودرو‌اش و مخصوصا موتورسواران را می‌کرد. در لحظه تصادف هم مطمئن هستم سرعت ما زیاد نبود، دوربین‌های بزرگراه ٩ کیلومتر قبل از محل تصادف سرعت خودرو را ١٧٦ کیلومتر بر ساعت، ثبت کرده بودند.
از لحظه تصادف تصویری یادت هست؟
در لاین وسط بزرگراه همت درحال حرکت بودیم که ناگهان یک موتورسیکلت جلوی خودرومان پیچید، حمیدرضا به خاطر برخورد نکردن با او فرمان را به سمت چپ هدایت کرد اما لاین سبقت بسته بود. بعد از آن لحظه که همه چشم‌مان را به جلو دوخته بودیم چیز دیگری یادم نیست. این لحظات در تصویر دوربین‌های پلیس بزرگراه هم ثبت شده است.
به‌عنوان تنها شاهد تصادف، علت حادثه چه بود؟
آخرین تصویری که همراه دوستانم در جلوی خودرومان دیدم موتورسیکلتی بود که ناگهان مقابل خودروی ما پیچید. اگر واکنش سریع حمیدرضا نبود این امکان وجود داشت که حداقل خودش زنده می‌ماند. اما او با از خودگذشتگی قصد داشت تا آسیبی به سرنشین موتورسیکلت وارد نشود به همین خاطر مجبور شد خودرو را به سمت چپ هدایت کند که این حادثه هولناک رخ داد.
فکر می‌کردی نجات پیدا کنی؟
چیزی از بعد از تصادف یادم نیست. اولین تصویری که بعد از به هوش آمدن دیدیم حمید چشمه بود. او در کنار من روی تخت بیمارستان بستری بود. هنوز نمی‌دانستم چه بلایی سر ٢ دوست دیگرم آمده است و به خاطر داروهای بیهوشی و دردی که داشتم دوباره به خواب رفتم. تا این‌که بعد از به هوش آمدن متوجه شدم حمید هم به کام مرگ فرو رفته و حمیدرضا و شاهین در دم جان سپرده‌اند.
الان حالت چطور است؟
تنها آرنج دست راستم دچار شکستگی شده و لگن سمت راستم ترک برداشته است. خدا را شکر حالم خوب است و تنها به خاطر پلاتین‌هایی که در دستم گذاشتند یک بار تحت عمل جراحی قرار گرفتم.
خط بطلان به شایعات مجازی
درحالی‌که شایعات بر سرعت خودروی بی‌ام‌دبلیو دامن می‌زدند و هر کاربر شبکه‌های مجازی کارشناس تصادفات شده بود اما علی کمالی برادر مرد قهرمانی که در این حادثه پشت فرمان خودرو نشسته بود عکسی را در اختیار روزنامه شهروند قرار داد تا صحتی باشد بر حرف و حدیث‌های بی‌اساس که در فضای مجازی دهان به دهان چرخید.
 
علی کمالی در رابطه با سرعت خودروی بی‌ام‌دبلیو گفت: «در خودروهای جدید کیلومتر شمار به کامپیوتر خودرو متصل است و وقتی برق خودرو قطع می‌شود کیلومتر در همان عقربه‌ای که قرار داشته است متوقف خواهد شد. وقتی خودروی تصادفی برادرم را تحویل گرفتیم عقربه کیلومتر خودرو روی ١٠٩ قرار داشت، درحالی‌که شایعات از سرعت خودرو روی ١٨٠ تا ٢٠٠ خبر می‌داد. این موضوع نشان می‌دهد که با توجه به تسلط حمیدرضا در رانندگی خودروی او قطعا در شب حادثه دچار نقص فنی بوده است و به احتمال زیاد قبل از برخورد با گاردریل یا رینگ شکسته شده یا فرمان قفل کرده است. به دلیل پیچیدگی این موضوع هنوز کارشناسان درحال بررسی جعبه فرمان خودرو هستند تا علت حادثه در این تصادف مشخص شود. با این حال امیدوارم مردم قبل از اعلام نظر کارشناس تصادفات قضاوت‌های ناعادلانه‌شان را کنار بگذارند تا مرهم این داغ بزرگ که خانواده حمیدرضا تحمل می‌کنند، باشند.»

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar