onsdag 29 april 2015

یکی از عاملین قتل فرخنده در شمال افغانستان بازداشت شد

یکی از عاملین قتل فرخنده در شمال افغانستان بازداشت شد

  • 2 ساعت پیش
پلیس بلخ، عکس از آرشیو
مقامات محلی بلخ در شمال افغانستان می‌گویند که یکی از عاملین قتل فرخنده را در شهر مزار شریف بازداشت کرده‌اند.
عبدالرزاق، مسئول امنیت در فرماندهی پلیس بلخ به بی‌بی‌سی گفت که این مرد سی ساله از باشندگان ولسوالی بگرام ولایت کابل است که شب گذشته در حوزه نهم شهر مزار شریف بازداشت شد.
به گفته وی، این متهم برای فرار از دست پلیس کابل، به بلخ رفته بود. آقای عبدالرزاق می‌گوید که متهم به جرم خویش اعتراف کرده است.
تاکنون پلیس کابل ۳۲ شهروند کابل و ۲۰ مامور پلیس را در پیوند به قتل فرخنده بازداشت و به دادستانی معرفی کرده است.
وزارت داخله پیش از این گفته بود دست‌کم هفت نفر از افرادی که از قاتلان و محرکان اصلی زجرکشی فرخنده شناخته می‌شوند، فراری اند. دو نفر از این متهمان در روزهای اخیر در کابل و نفر سوم شب گذشته در بلخ بازداشت شدند.
این وزارت در بدل شناسایی و گرفتاری این هفت متهم فراری، صدهزار افغانی چیزی حدود دو هزار دلار آمریکایی جایزه تعیین کرده بود.
۴۲ روز پیش در شب سال نو خورشیدی، مردان خشمگین دختر جوانی به نام فرخنده را به اتهام سوزاندن قرآن، به شکل هولناکی زیر مشت و لگد گرفتند، موتر/خودرو را از روی او رد کردند، او را کشتند و جسدش را آتش زدند.
صحنه زجرکشی فرخنده توسط شاهدان عینی تصویربرداری شد و عکس‌ها و ویدیوهای این رویداد به سرعت در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد.
قتل فرخنده واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج افغانستان به دنبال داشت و مردم در نقاط مختلف جهان خواهان بازداشت و مجازات عاملین این قتل شدند.
چهل روز پس از این رویداد، شماری از فعالان مدنی در شهر کابل در محل قتل او جمع شدند و شماری از هنرپیشه‌های افغان صحنه قتل او را به نمایش گذاشتند.
دادستانی کابل نیز در روز چهلم مرگ او، پرونده قتلش را به دادگاه سپرد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar