måndag 27 april 2015

پرونده قتل فرخنده به دادگاه سپرده شد

پرونده قتل فرخنده به دادگاه سپرده شد

  • 46 دقیقه پیش
هنرپیشه های افغان در چهلمین روز مرگ فرخنده، صحنه قتل او را به نمایش گذاشتند
دادستانی کل افغانستان در چهلمین روز مرگ فرخنده اعلام کرد که پرونده قتل او امروز به دادگاه سپرده شد.
بصیر عزیزی، سخنگوی دادستانی کل در یک نشست خبری در کابل گفت که تحقیقات پرونده قتل فرخنده تکمیل و امروز به دادگاه کابل سپرده شد.
به گفته وی، در این پرونده متهمین، افراد نظامی و غیرنظامی بودند و به اساس قانون باید رسیدگی به جرایم نظامیان در دادگاه نظامی صورت گیرد اما در این پرونده به پیشنهاد دادستانی کل و تاییدی دادگاه عالی، قرار است دادگاه کابل به اتهامات هر دو گروه یکجا رسیدگی کند.
او می گوید که هژده دادستان روی پرونده قتل فرخنده کار کرده اند.
آقای عزیزی می‌گوید که دادستانی کل دستور بازداشت متباقی عاملان این قتل را نیز صادر کرده و هر زمان که این افراد بازداشت شوند، پرونده آنها نیز پس از تکمیل تحقیقات به دادگاه فرستاده خواهد شد.
او تاکید می کند که کار تحقیق و رسیدگی به پرونده قتل فرخنده با پشتیبانی ملی به صورت جدی انجام می شود.
تاکنون پلیس کابل ۳۲ شهروند کابل و ۲۰ مامور پلیس را در پیوند به این رویداد بازداشت و به دادستانی معرفی کرده است.
وزارت داخله پیش از این گفته بود دست‌کم هفت نفر از افرادی که از قاتلان و محرکان اصلی زجرکشی فرخنده شناخته می‌شوند، فراری اند. دو نفر از این متهمان در روزهای اخیر بازداشت شدند.
این وزارت در بدل شناسایی و گرفتاری هفت متهم فراری، صدهزار افغانی چیزی حدود دو هزار دلار آمریکایی جایزه تعیین کرده بود.
یک ماه پیش در شب سال نو خورشیدی، مردان خشمگین دختر جوانی به نام فرخنده را به اتهام سوزاندن قرآن، به شکل هولناکی زیر مشت و لگد گرفتند، موتر/خودرو را از روی او رد کردند، او را کشتند و جسدش را آتش زدند.
صحنه زجرکشی فرخنده توسط شاهدان عینی تصویربرداری شد و عکس‌ها و ویدیوهای این رویداد به سرعت در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد.
قتل فرخنده واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج افغانستان به دنبال داشت و مردم در نقاط مختلف جهان خواهان بازداشت و مجازات عاملین این قتل شدند.
امروز نیز چهل روز پس از این رویداد، شماری از فعالان مدنی در شهر کابل در محل قتل او جمع شدند و شماری از هنرپیشه‌های افغان صحنه قتل او را به نمایش گذاشتند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar