US President Barack Obama (L) and former
تقاطع: جورج بوش، رییس جمهوری پیشین امریکا در یک سخنرانی در جمع حامیان مالی یهودی حزب جمهوری‌خواه، شدیدترین انتقادهای عمومی خود را از سیاست‌ خارجی جانشینش، باراک اوباما بیان کرد.
آقای بوش در این سخنرانی که شنبه‌شب (۲۵ اپریل-۵ اردیبهشت) در هتل “وِنیشن” شهر لاس‌وگاس و پشت درهای بسته انجام گرفت، سیاست پرزیدنت اوباما در خصوص ایران و توافق هسته‌ای احتمالی با حکومت این کشور را “ساده‌لوحانه” خواند و گفت که او در جنگ علیه “دولت اسلامی” (داعش) نیز شکست خواهد خورد.
شبکه‌ی خبری بلومبرگ به نقل از یکی از حاضران در جلسه‌ی “ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه” نوشته که رییس جمهوری پیشین امریکا در آغاز سخنرانی‌اش تاکید کرد که ایده‌ی بازگشت به عرصه‌ی سیاسی چیزی نیست که او دنبال کند. وی سپس تلاش کرد تا توضیح دهد چرا از نظر او، اوباما، ایالات متحده را در سراسر جهان در وضعیت “انزوا” قرار داده است.
بوش که در سال‌های گذشته به ندرت از باراک اوباما انتقاد کرده، گفت که او در حالی تحریم‌ها علیه تهران را “آسان” می‌کند که برداشت غلطی از مقاصد ایران دارد.
وی هم‌چنین با اشاره به روی کار آمدن حسن روحانی در ایران، او را فردی “نرم‌خو” خواند و در عین حال گفت: «شما باید این سوال را از خود بپرسید که آیا سیاست تهران نیز تغییر کرده یا آن‌ها فقط سخن‌گو را عوض کرده‌اند؟»
او سیاست اوباما در خصوص برداشتن تحریم‌های ایران با این وعده را که آن‌ها هر زمان که لازم باشند، فورا بر خواهند گشت، غیر قابل قبول دانست و افزود که این معامله در درازمدت برای امنیت ملی امریکا بد خواهد بود.
چهل‌وسومین رییس جمهوری امریکا گفت: «شما فکر می‌کنید که هم‌اکنون در خاورمیانه هرج‌ومرج حاکم است؟ تصور کنید که برای نوه‌های‌مان به چه شکلی خواهد بود. به توافق با ایران باید از این منظر نگاه کرد.»
بوش سپس به سراغ انتقاد از سیاست اوباما در جنگ با داعش و نوع مواجهه‌ی او با هرج‌ومرج در عراق رفت. او خروج نیروهای امریکا از این کشور در پایان سال ۲۰۱۱ را به نقل از سناتور لیندزی گرام، یک “اشتباه استراتژیک” توصیف و خاطرنشان کرد که از نظر او، داعش، “ظهور دوم” الفاعده است چرا که آن‌ها ممکن است نام‌شان را تغییر داده باشند اما کشتن بی‌گناهان، هم‌چنان تاکتیک مورد علاقه‌شان است.
وی ضمن دفاع از نحوه برخورد دولت خود با تروریسم، دولت اوباما را فاقد استراتژی در تحقق وعده‌اش در خصوص نابودی نیروهای داعش دانست و گفت: «برای این‌که رییس جمهور خوبی باشید، باید چیزی را که می‌گویید در عمل نشان دهید… شما باید بروید آن‌ها را بکشید.»