torsdag 30 april 2015

رویترز: ایران هنوز در تلاش برای خرید تجهیزات هسته‌ای از بازار سیاه است

رویترز: ایران هنوز در تلاش برای خرید تجهیزات هسته‌ای از بازار سیاه است

  • 2 ساعت پیش
مذاکره ایران و شش قدرت جهانی که هفته پیش در زیرزمین هتل کوبورگ در وین انجام شد
رویترز در گزارشی اختصاصی خبر داده که ایران به تازگی سعی کرده از بازار سیاه تجهیزات هسته‌ای برای غنی‌سازی اورانیوم خریداری کند.
بر اساس این گزارش محرمانه که به دست رویترز رسیده، بریتانیا به هیات کارشناسی شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه نظارت بر تحریم‌های ایران، خبر داده که ایران به دنبال خرید تجهیزات غنی‌سازی است.
این گزارش خاطرنشان می‌کند "دولت بریتانیا بیستم آوریل ۲۰۱۵ (۳۱ فروردین) به این هیئت اطلاع داد که از وجود یک شبکه واسط برای تهیه تجهیزات با خبر شده. این شبکه با دو شرکت فناوری سانتریفیوژ (TESA) و شرکت کالای الکتریک ایران (KEC) در ارتباط بوده است."
شرکت فناوری سانتریفیوژ ایران مشمول تحریم‌های شورای امنیت است و شرکت کالای الکتریک در فهرست تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد. هر دو شرکت متهم هستند که به برنامه هسته‌ای ایران کمک می‌کنند.
در گزارش هیات کارشناسی نظارت بر تحریم‌های ایران آمده که کشورهای عضو سازمان ملل گزارشی درباره اینکه ایران تحریم ها را نقض کرده به این هیئت ارائه نکرده‌اند.
این گزارش می‌افزاید "وضعیت فعلی، [نبود] گزارش [نقض تحریم‌ها]، می‌تواند بعلت کاهش فعالیت‌ ایران برای تهیه تجهیزات باشد یا به علت تصمیم سیاسی برخی از کشورهای عضو [سازمان ملل] که از گزارش این موارد خودداری می‌کنند تا بر مذاکرات جاری بین ایران و قدرت جهانی تاثیر منفی نگذارند."
با وجود اینکه گزارش تازه‌ای از نقض تحریم ها وجود ندارد "بعضی کشورهای عضو به این هیئت اطلاع داده‌اند که بر اساس ارزیابی آنها، روند فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به تجهیزات و ظاهرسازی برای تهیه آنها در اساس بی‌تغییر مانده است."
در این گزارش از یکی از کشورهای عضو سازمان ملل، که نامش ذکر نشده، نقل قول شده که یک مقام یا نهاد ایرانی اخیرا برای تهیه کمپرسور- یکی از تجهیزات اصلی برای غنی‌سازی اورانیوم- برای معرفی خریدار نهایی از مدارک جعلی استفاده کرده تا از نظارت دور بماند."
علاوه بر این هیئت کارشناسی نظارت بر تحریم‌های ایران، شرکت کشتی‎‌رانی ایران و هند (IHSC) وابسته به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) بدون مسدود شدن دارایی‌هایش بر اساس تحریم‌های سازمان ملل، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد."
دو نفتکش این شرکت، امین ۲ و تور ۲، تا همین اواخر-سپتامبر سال ۲۰۱۴- به سوریه نفت حمل می‌کردند.
این هیئت در گزارش خود به جزئیات بیشتری از گزارش دولت بریتانیا اشاره نکرده است اما عنوان کرده چون گزارش را به تازگی دریافت کرده فرصت نداشته تا گروهی را مسئول تحقیقاتی مستقل در این باره کند.
دولت‌های بریتانیا و ایران هنوز درباره انتشار این خبر اظهار نظر رسمی نکرده‌اند.
ایران و شش قدرت جهانی (گروه ۱+۵) ۱۳ فروردین بر سر چارچوب برنامه اقدام مشترک (برجام) به توافق رسیدند.
قرار است طرفین با اجرای این برنامه تا نهم تیرماه به توافقی جامعی در زمینه محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران از یک سو و رفع تحریم‌ها علیه ایران از سوی دیگر برسند.
ایران سالهاست که متهم است که در پوشش تعدادی شرکت یا از راه‌های دیگر تجهیزات هسته‌ای فراهم کرده و به این ترتیب با وجود تحریم‌های شدید بین‌المللی توانسته برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد.
ایران همواره این اتهام‌ها را تکذیب و بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای و حق خود برای غنی‌سازی اورانیوم تاکید کرده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar