fredag 24 april 2015

سازمان ملل خواستار مقابله با 'نفرت پراکنی علیه مهاجران' در بریتانیا شد

سازمان ملل خواستار مقابله با 'نفرت پراکنی علیه مهاجران' در بریتانیا شد

  • 4 ساعت پیش
آقای حسین گفته است بریتانیا باید گام هایی را برای مقابله با "نفرت پراکنی" در روزنامه های بریتانیایی بردارد.
کمیسار حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت بریتانیا خواسته تا با "نفرت پراکنی رسانه های بریتانیا درباره مهاجران" مقابله کند.
این خواسته در پی آن مطرح شده که یک ستون نویس روزنامه سان، مهاجران را "سوسک" خطاب کرد.
زید راعد الحسین، کمیسار حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است یادداشت کیتی هاپکینز، نویسنده این ستون مشابهت زبانی با مطالبی دارد که پیش از نسل کشی رواندا نوشته می شد.
آقای حسین افزوده است بریتانیا باید گام هایی را برای مقابله با "نفرت پراکنی" در روزنامه های بریتانیایی بردارد.
نیوز کورپوریشن، شرکتی که مالک نشریه سان است، حاضر به اظهار نظر در این خصوص نشده است.
خانم هاپکینز، در یادداشت یک هفته پیش خود در نشریه سان مهاجران را "ویروس های عصبی سوار بر کشتی" خواند و گفت باید برای جلوگیری از عبور آنها از مدیترانه ازکشتی های جنگی استفاده کرد.
این یادداشت پیش از غرق شدن یک کشتی ماهیگیری حامل ۷۵۰ مهاجر در ساحل لیبی منتشر شد.
امضاهای یک طومار که خواستار اخراج خانم هاپکینز از روزنامه سان شده، تا کنون به بیش از ۲۸۰۰۰۰ مورد رسیده است.
گفته می شود تنها در چهار ماه گذشته بیش از ۱۷۰۰ مهاجر در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه و رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده اند.
با این همه آقای حسین گفته است یادداشت خانم هاپکینز تنها یک نمونه افراطی از هزاران یادداشت ضد خارجی هاست که طی دو دهه گذشته در نشریات زرد بریتانیا منتشر شده اند.
به گفته وی "حملات لفظی بی شرمانه" در این نشریات زیاده از حد نادیده گرفته شده اند.
این مقام سازمان ملل متحد گفت: "من یک حامی استوار آزادی بیانم که طبق ماده ۱۹ کنوانسیون حقوق مدنی و سیاسی تضمین شده است، اما این آزادی مطلق نیست."
آقای حسین افزود: "ماده بیست همین کنوانسیون می گوید "طرفداری از نفرت نژادی، مذهبی، و ملی که دربرگیرنده تبعیض، مخاصمه و خشونت باشد باید غیرقانونی اعلام شود."

رواندا و نازی ها

زید راعد الحسین، کمیسار حقوق بشر سازمان ملل متحد از تمام کشورهای اروپایی خواسته است که موضعی جدی تر در قبال "نژادپرستی و بیگانه هراسی" اتخاذ کنند.
به گفته او "رگه های پنهانی و زننده نژادپرستی در بحث درباره مهاجرت در برخی کشورهای اروپایی رو به افزایش است و واکنش اروپا به این بحران را نیز تحت تاثیر قرار داده است."
بیانیه مطبوعاتی که دربرگیرنده گفته های آقای حسین است، آمده: "یادداشت روزنامه سان در پی دهه ها تحریف، الاع رسانی بد و توهین های بیگانه هراسانه" منتشر شده است.
در این بیانیه در عین حال آمده استفاده از کلمه "سوسک" بسیار مشابه زبانیست که در روزنامه کانگورا و رادیو میل کالینز در آستانه نسل کشی رواندا به کار رفت.
ایموجن فوکز می گوید این بیانیه انعکاس نگرانی گسترده ای در سازمان ملل متحد است نسبت به اینکه احساسات ضد خارجی در رسانه ها می تواند به حمایت افکارعمومی برای حفظ جان انسان ها لطمه وارد کند.
سخنگوی سازمان استاندارد مطبوعات گفته است بیش از ۳۰۰ شکایت دیگر را در ارتباط با یادداشت خانم هاپکینز دریافت کرده و در حال تحقیق درباره این است که آیا این مقاله ناقض معیارهای سردبیری هست یا خیر.
از سوی دیگر خانم هاپکینز روز جمعه در ستون خود با پاسخ به انتقادات، از روزنامه سان به دلیل اینکه به او "اجازه طرح نظرش را داده" و نیز از مخاطبانی که در نامه هایشان از او حمایت کرده اند، تشکر کرد.
خانم هاپکینز از نوشتن یادداشت پیشین خود عذرخواهی نکرده اما گفته ماجرای پیش آمده "هشدار آمیز" بوده چرا که به گفته او "باید شجاعت صحبت صریح را داشت و درعین حال از مخاطرات آنچه در عمق کلمات نهفته است آگاه بود".
او خطاب به منتقدانش نوشت: "بپذیرید که با هم اختلاف نظر داریم و خشمتان را روانه حکومت هایی کنید که باعث فرار مردم شده اند."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar