پنجشنبه ۰۷-۰۶-۱۳۹۸
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اعلام کرد که «عدم مشمولیت اقلیت‌های دینی غیررسمی مانند بهائیان، نوکیشان مسیحی، دراویش و… در چارچوب قوانین ملی، آن‌ها را هدف اعمال قوانین تبعیض‌آمیز» قرار داده است.
«محبت نیوز»- جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، اعلام کرده است که در ۴۰ سال اخیر، بهائیان ایران، بزرگ‌ترین اقلیت دینی غیرمسلمان در این کشور بوده‌اند که «از ناعادلانه‌ترین نوع سرکوب، فشار و سختگیری، و قربانی شدن» رنج برده‌اند.
جامعە جهانی بهائی روز چهارشنبه ششم شهریور ماه، در بیانیه‌ای، ضمن استقبال از انتشار این گزارش سازمان ملل متحد، از مقامات ایران خواست که به توصیه‌های ارائه شده در آن، جامە عمل بپوشاند.
جاوید رحمان در گزارش خود، با اشاره به اینکه «فقدان به رسمیت شناختن قانونی اقلیت‌های غیررسمی در قانون اساسی، محرومیت پیروان آن اقلیت را از اساسی‌ترین حقوق انسانی به همراه دارد»، اعلام کرد که «عدم مشمولیت اقلیت‌های غیررسمی مانند بهائیان، نوکیشان مسیحی، دراویش و… در چارچوب قوانین ملی، آن‌ها را هدف اعمال قوانین تبعیض‌آمیز» قرار داده است. او همچنین تاکید کرده است که مقام‌های حکومت ایران باید تضمین کنند که «همه اقلیت‌های دینی به رسمیت شناخته شوند و از حق آزادی دین و باور برخوردار باشند.»
رحمان با اشاره به «ترس مداوم از هجوم، دستگیری و بازداشت یا حبس» به‌عنوان نشانه‌های بارز فشار بر بهائیان در ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا «کلیه بندهای قوانین جزایی که بر مبنای تبعیض دینی» شکل گرفته را تصحیح کنند.