måndag 26 augusti 2019

ترامپ: برای دیدار با ظریف خیلی زود است

ترامپ: برای دیدار با ظریف خیلی زود است

 گفت‌وگوی کوتاه دونالد ترامپ با خبرنگاران در حاشیه دیدار او با عبدالفتاح سیسی، همتای مصری‌اش، انجام شدرادیو فردا :دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با اشاره به اینکه همتای فرانسوی‌اش پیشاپیش او را از سفر وزیر خارجه ایران به بیاریتز مطلع کرده و «تایید» او را گرفته بود در عین حال گفت هنوز برای دیدار با ظریف خیلی زود است.

رئیس جمهوری آمریکا صبح دوشنبه ۴ شهریور در روز پایانی نشست سران گروه ۷ در شهر بیاریتز فرانسه، با اشاره به سفر غیرمنتظره محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، به این شهر گفت: «خبر داشتم که می‌آید؛ پرزیدنت مکرون موافقت مرا گرفته بود».

محمدجواد ظریف روز یکشنبه در حالی که ۲۴ ساعت پیش‌تر از پاریس به تهران بازگشته بود، بار دیگر به شهر بیاریتز فرانسه، محل برگزاری نشست سران گروه ۷ رفت و به گفته او، با رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

دونالد ترامپ در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اطلاع قبلی او از سفر محمدجواد ظریف به بیاریتز گفت: «خبر داشتم که می‌آید. پرزیدنت مکرون موافقت مرا گرفت. در جریان همه اقدامات او [مکرون] بودم و با همه کارهایش موافقت کردم. گفتم اگر می‌خواهید این کار را بکنید بسیار خوب. اصلا غیرمحترمانه به نظرم نیامد».

آقای ترامپ با این حال حاضر نشد درباره انجام گرفتن ملاقات احتمالی بین محمدجواد ظریف و هیأت آمریکاییِ حاضر در بیاریتز اظهار نظری بکند.

رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی کوتاهش با خبرنگاران همچنین با تأکید دوباره بر اینکه «در پی تغییر رژیم [جمهوری اسلامی] نیست» گفت: «من به دنبال ایرانی واقعا خوب و قوی هستم. ایران واقعا این بخت را دارد که خود را بازسازی کند و به کشوری قدرتمند تبدیل شود؛ ولی باید دست از تروریسم بردارند».

وی گفت شرایطی که ایرانیان وادار به زندگی در آن شده‌اند «قابل قبول نیست» و ایران «زیر فشار شدید مالی قرار دارد».

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، همزمان با اظهارات همتای آمریکایی‌اش گفت اگر بداند با رفتن «به جلسه‌ای» و «ملاقات با کسی» نتیجه «آبادانی کشور و حل شدن مشکلات مردم» را در پی خواهد داشت، دریغ نخواهد کرد.

رئیس جمهوری اسلامی توضیح بیشتری درباره سخنان خود نداده و تنها با اشاره به «شرایط فشار دشمن» گفته است: «راهی جز توسعه کشور» نیست.

این سخنان در حالی مطرح شده که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده است.

محمدجواد ظریف پس از بازگشت از سفر غیرمنتظره‌اش به شهر بیاریتز نوشت که مذاکراتی «خوب و سازنده» با رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه داشته و «مسیر پیش رو دشوار است،‌ اما به امتحانش می‌ارزد».

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه از قول دو دیپلمات جمهوری اسلامی نوشته بود که شرایط و پیشنهادات ایران شامل اجازه فروش حداقل ۷۰۰ هزار بشکه نفت، عدم مذاکره برنامه موشکی و حفظ حق غنی‌سازی اورانیوم است.

با این حال دونالد ترامپ درباره مذاکرات ایران و فرانسه گفت: «ما درباره موشک‌های بالستیک و مدت توافق [هسته‌ای] با ایران گفت‌وگو خواهیم کرد».

یکی از انتقادهای دونالد ترامپ به برجام مربوط به لغو عمده تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۶، موسوم به بند غروب، بوده و مقام‌های دولت او بارها گفته‌اند در پایان توافق فعلی برجام، ایران خواهد توانست مفری برای ساخت بمب اتمی پیدا کند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar