چهارشنبه ۰۶-۰۶-۱۳۹۸
آندسته از مسئولان ارشد نظام که بر کرسی‎های عالی تکیه می‎زنند از فیلترهای امنیتی و عقیدتی عبور کردند و صلاحیتشان تایید شده است، پس این همه فساد برای چیست؟
«محبت نیوز»- تلاش‎های فرانسه و شمار دیگری از دولت‎ها برای نشستن جمهوری اسلامی ایران و آمریکا پای میز مذاکره بی‎نتیجه مانده و رهبران ایران می‎گویند حاضر به کنار گذاشتن موشک‎ها و توقف حمایت از شبه نظامیان شیعه در عراق، سوریه و یمن و فلسطین نیستند.
در شرایطی که فروش نفت ایران با تحریم‎های آمریکا به حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده، تورم افسار گسیخته به طور جدی معیشت را برای مردم سخت کرده و درآمد اغلب شهروندان کفاف خرج روزانه را هم نمی‌دهد.
آنچه امروز بر مردم ایران می‎گذرد نتیجه سیاست‎هایی است که مستقیم و غیرمستقیم مسبب آن علی خامنه‎ای و اطرافیان او در راس نظام‌اند. پست‎ و مقام‎های عالی کشور چهل سال است در اشغال افرادی است که تحت نظارت و رصد نهادهای اطلاعاتی و امنیتی نظام گزینش شده‌اند اما اکنون همان‌ها و یا فرزندان آنان آلوده به فساد اقتصادی و رفتاری هستند که گاه و بیگاه در نزاع‎های جناحی و باندی معدودی از آنها لو می‎روند.
به طور تقریبی روی ۹۰ درصد مشاغل حساس کشور آیت‎الله‌ها چمبره زده‌اند. از رهبری و قوه مجریه و قضاییه گرفته تا مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان و خبرگان. آن سازمان‎ها و وزارتخانه‎هایی که غیرمعمیم در راس قرار دارد نیز شعبه‎ای از نمایندگی ولی فقیه و یا پایگاه مقاومت بسیج در آن مستقر است.
برکسی پوشیده نیست حتا استخدام شدن در یک نهاد دولتی در ایران حتا در مسئولیت‎های رده پایین و در سطح کارمندی با چه مکافاتی همراه است. بنابراین آندسته افراد که بر کرسی‎های عالی تکیه می‎زنند از فیلترهای امنیتی و عقیدتی عبور کردند و صلاحیتشان تایید شده است. با این حال کمتر هفته‎ای می‌توان سراغ گرفت که تعدادی از مدیران شهری و مملکتی در نقاط مختلف کشور به اتهام فساد بازداشت نشوند. از اعضای شوراهای شهر و روستا گرفته تا مدیران سطح بالای دولتی با انواع و اقسام اتهامات رسوا می‎شوند با این حال شخص اول حکومت همچنان ادعا می‎کند فساد در ایران سیستماتیک نیست.
هنوز یک سال از اعدام تعدادی فاسد مشهور به «سلطان» نگذشت که لشکری از مدیران و آقازاده‎های دزد و اختلاسچی و رانت‎خوار بازداشت شدند. در میان متهمین اما تعدادی هستند که نه تنها باعث بی‎آبروی بیشتر نظام شدند بلکه هویدا شدن تبهکاری‎های آنها چنان بار روانی در جامعه ایجاد می‎کند که مسئله به سرعت امنیتی می‎شود.
بازداشت عمار صالحی پسر سرلشکرصالحی فرمانده پیشین ارتش جمهوری اسلامی یکی از این موارد است. او علاوه بر اینکه ۶۰ میلیارد تومان وام از بانک سرمایه گرفته، ۶۵۰ میلیون تومان بابت خرید بنز دریافت کرده است.
اکنون فهرستی علی شمخانی دبیر شورای‎عالی امنیت ملی و خانواده او زیر تیغ هستند و جریاناتی از درون نظام در پی افشای فسادهای این قبیله قدرتمند هستند.
آن روی سکه اما مردم‌اند که برخوردهای نمایشی با مفساد دردی از آنها دوا نمی‎کند. مسئله اینجاست که به تازگی دستگاه‎های تبلیغاتی نظام از صدا و سیما گرفته تا خبرگزاری‎ها و بیلبوردهای خیابانی شروع به تبلیغ «فرهنگ قناعت» کرده‌اند و مدام از «تأثیر قناعت و ساده زیستی در اقتصاد مقاومتی» می‌گویند و به نقل از ائمه شیعه و قرآن روایت و حدیث و آیه نقل می‎کنند که ساده‎زیستی تا چه اندازه تامین کننده آرامش انسان‌ها در دنیا و آخرت است.
طبیعی است مردم با کمک شبکه‎های اجتماعی از فریبکاری نظام باخبرند و آگاهند که در پشت صحنه چه خبر است: رانت و وام و خانه و ویلا برای ژن خوب‎ها و بدبختی و مقاومت و قناعت برای آحاد جامعه! همین دوگانگی است که به تدریج نظام را شرایطی قرار داده که نگران از بقای خود شده است.