fredag 27 november 2015

رجب طیب اردوغان: پوتین با آتش بازی نکند


  • رجب طیب اردوغان: پوتین با آتش بازی نکند

    2 ساعت پیش
  •  
  • 5اظهارنظر
کپی رایت تصویرAP
Image captionجنگ لفظی میان مقام های ترکیه و روسیه ادامه دارد
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده تا "با آتش بازی نکند".
در پی سرنگونی یک بمب‌افکن روس از سوی جنگنده‌های ترکیه تنش بین دو کشور شدت پیدا کرده است.
آقای اردوغان همچنین خواستار گفتگوی "رو در رو" با آقای پوتین شده است.
یکی از مشاوران رئیس جمهور روسیه گفته است که آقای پوتین قبل از هر گفتگویی با آقای اردوغان خواستار عذرخواهی ترکیه از روسیه شده است.
آقای اردوغان در نطقی تلویزیونی اخطار داد که روسیه "با حمله به مخالفان سوری که به دلیل جنگیدن با داعش از مشروعیت بین المللی برخوردارند با آتش بازی می کند."
او گفت که مسکو همچنین به خاطر استفاده از مساله سقوط سوخوی ۲۴ "به عنوان بهانه ای برای وارد کردن اتهامات بی پایه به ما" با آتش بازی می کند و روسیه را به "بدرفتاری" با شهروندان ترکیه که برای شرکت در یک نمایشگاه تجاری در روسیه بودند متهم کرد.
او همچنین گفت امیدوار است در حاشیه اجلاس جهانی آب و هوا در هفته جاری در پاریس با آقای پوتین رو در رو دیدار کند تا "این مساله به پایانی معقول برسد. ما ناراحتیم که این مساله اوج گرفته."
هرچند او عذرخواهی نکرده اما روز پنجشنبه گفته بود که اگر ترکیه می دانست هواپیما متعلق به روسیه است "شاید طور دیگری به آن اخطار می داد."
آقای پوتین اما این توضیح را رد کرده و گفته است که هواپیما به راحتی قابل شناسایی بود.
یک فرمانده ارشد ارتش روسیه روز جمعه از این پیشتر رفت و ادعا کرد که دو جنگنده اف-۱۶ ترکیه به بمب افکن روسی "شبیخون" زدند.
ژنرال ویکتور بوندارف گفت که اطلاعات راداری روسیه و سوریه نشان داده که جنگنده های ترکیه برای بیش از یک ساعت مشغول پرواز در ناحیه بوده اند و هواپیمای شلیک کننده از ۲ کیلومتری داخل مرز سوریه چنین کرد.
او گفت که هواپیمای روسیه در عمق ۵.۵ کیلومتر جنوب مرز ترکیه به زمین خورد.
ارتش ترکیه پیشتر آنچه را که گفت صدای اخطارهای مکرر خلبان جنگنده ترک به سوخوی ۲۴ روسیه بود را منتشر کرده و گفته بود که هواپیمای روسیه ۱۷ ثانیه پس از ورود به آسمان ترکیه هدف قرار داده شد.

لغو سفر بدون ویزا

در تحولی دیگر وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که از اول ماه ژانویه سال آینده میلادی سفر بدون ویزای شهروندان ترکیه به آن کشور را به حال تعلیق در می آورد.
روسیه همچنین روز گذشته اعلام کرد که واردات شماری از محصولات کشاورزی ترکیه را ممنوع کرده و پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور هم متوقف می‌شود.
کپی رایت تصویرEPA
Image captionبمب افکن روسیه پس از برخورد یک موشک ترکیه در خاک سوریه سقوط کرد
جت های جنگنده ترکیه روز سه‌شنبه (۲۴ نوامبر- ۳ آذر) یکبمب افکن سوخوی روسیهرا در منطقه مرزی سوریه سرنگون کردند. در پی این سانحه ترکیه اعلام کرد که دو هواپیما وارد حریم هوایی اش شده بودند و به هشدارهای مکرر ترکیه توجهی نکردند، بنابراین هواپیماهای ترکیه یکی از آنها را هدف قرار دادند.  
اما روسیه ادعای ترکیه را تکذیب کرده و گفته است که این هواپیماهای ترکیه بودند که وارد حریم هوایی سوریه شدند و هواپیمای روسیه را زدند.
ترکیه و روسیه روابط اقتصادی گسترده‌ای دارند. روسیه دومین شریک تجاری بزرگ ترکیه است.
در سال گذشته بیش از سه میلیون توریست روس به ترکیه سفر کردند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar