tisdag 24 november 2015

رئیس جمهور جدید آرژانتین خواستار لغو توافق با ایران بر سر پرونده آمیا شد

رئیس جمهور جدید آرژانتین خواستار لغو توافق با ایران بر سر پرونده آمیا شد

  • 6 ساعت پیش
کپی رایت تصویررویترز
مائوریسیو ماکری، رئیس جمهور منتخب آرژانتین، خواستار ابطال توافق این کشور با ایران برای رسیدگی مشترک به پرونده انفجار مرکز همیاری یهودیان آرژانتین (آمیا) در سال ۱۹۹۴ شد.
آقای ماکری، در یک مصاحبه مطبوعاتی در بوئنوس آیرس پایتخت این کشور پیشنهاد کرد "یادداشت تفاهمی که در این زمینه با ایران انجام شده است لغو شود".
یادداشت تفاهم مورد اشاره در ژانویه سال ۲۰۱۳ (دی ماه ۱۳۹۱) بین دولت های ایران و آرژانتین امضا شد و بر مبنای آن، دو کشور قبول کردند که یک کمیته مشترک حقیقت یاب را برای رسیدگی به پرونده آمیا تشکیل دهند.
در پی انفجار مرکز همیاری یهودیان آرژانتین، دادستانی آرژانتین متهمان اصلی آن را تعدادی از مقام‌های وقت ایران و همین‌طور جنبش حزب‌الله لبنان دانست، اما جمهوری اسلامی ایران و حزب الله، دست داشتن در این انفجار را رد کردند.
به دنبال توافق دو سال پیش دولت های ایران و آرژانتین برای رسیدگی مشترک به پرونده آمیا، قرار شد که آرژانتین پنج نفر را برای تحقیق در این زمینه به تهران اعزام کند، ولی آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده آمیا، جلوی این اعزام را گرفت و بررسی مشترک پرونده را ناقض قوانین قضایی این کشور خواند.
آقای نیسمان همچنین، تعدادی از مقام‌های بلندپایه آرژانتین از جمله کریستینا فرناندز، رئیس جمهور و هکتور تیمرمان، وزیر خارجه را به تبانی با ایران برای پنهان کردن نقش مقام‌های این کشور در بمب‌گذاری آمیا متهم کرد.
در دی ماه ۱۳۹۳ (ژانویه ۲۰۱۵) جسد آلبرتو نیسمان، ساعاتی قبل از حضور وی در جلسه شهادت در برابر کنگره آرژانتین، در حمام خانه‌اش پیدا شد. وی قرار بود در این جلسه غیرعلنی، در مورد اتهاماتی که در مورد تبانی مقام‌های دولتی آرژانتین با دولت ایران مطرح کرده بود شهادت بدهد.
پس از پیدا شدن جسد آقای نیسمان، احتمال خودکشی او مطرح شد، اما خانم فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین چند روز بعد گفت که متقاعد شده که آقای نیسمان خودکشی نکرده و "ماموران خودسر اطلاعاتی" را به دست داشتن در قتل آلبرتو نیسمان متهم کرد.
از سوی دیگر، مخالفان کریستینا فرناندز، قتل آلبرتو نیسمان را توطئه ای از جانب دولت کریستینا فرناندز برای جلوگیری از ارائه شهادت آقای نیسمان در کنگره دانستند.
در انتخابات دو روز پیش ریاست جمهوری آرژانتین، مائوریسیو ماکری، از حزب مخالف دولت خانم فرناندز، به پیروزی دست یافت.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar