fredag 27 november 2015

درباره دفن ١٧٠٠ تن سیب‌زمینی در ایران تحقیق می‌شود

درباره دفن ١٧٠٠ تن سیب‌زمینی در ایران تحقیق می‌شود

  • 6 ساعت پیش
کپی رایت تصویرمهر
وزیر جهاد کشاورزی ایران می‌گوید سازمان بازرسی کشور مامور شده است روی مساله دفن ١٧٠٠ تن سیب‌زمینی تحقیق کند.
محمود حجتی به 'خانه ملت' گفته است: "سازمان بازرسی مامور شده که موضوع را کاملا بررسی و رسیدگی کند که به چه دلیل این سیب زمینی‌ها فاسد شده و چه راهکارهایی برای جلوگیری از عدم دفن آن وجود داشته است."
روز دوشنبه مهدی کوچک‌زاده، نماینده مجلس، می‌خواست درباره "امحای ١٧٠٠ تن سیب‌زمینی در استان فارس" اخطار بدهد که در همین رابطه با علی لاریجانی، رئیس مجلس بحثش شد و گفت استعفا می‌دهد.
آقای کوچک‌زاده در جلسه روز دوشنبه گفت: "به مسئولان اجرایی تذکر می‌دهم در کشوری که مردم آن از گرسنگی به فحشا کشیده می‌شوند کدام بی‌شرفی به خودش اجازه دفن ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی را می‌دهد؟"
گفته شده است که سیب‌‎زمینی‌های دفن‌شده سالم نبوده و فاسد شده بودند.

سیب‌زمینی‌های سیاسی

در پی خبرساز شدن این ماجرا مقام‌های مختلف و شخصیت‌های سیاسی به آن واکنش نشان داده‌اند.
احمد توکلی، نماینده مجلس، گفته این خبر "تکان‌دهنده‌ای" است که دولت باید درباره آن پاسخگو باشد، اما گفته است باید تحقیق شود که علت دفن سیب‌زمینی‌ها چه بوده است.
مهرداد بذرپاش، دیگر نماینده مجلس هم گفته است دولت احتمالا به خاطر نگرانی از "متهم شدن به توزیع رایگان سیب‌زمینی" این سیب‌زمینی‌ها را توزیع نکرده بود.
کپی رایت تصویرمهر
در مقابل حسن محمدی، رئیس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران هم به خبرگزاری ایسنا گفته است: "به دلیل اینکه امسال انتخابات مجلس است، بار دیگر سیب‌زمینی به ملعبه‌ای تبدیل شده برای کسانی که می‌خواهند از رای کشاورز سوء‌استفاده کنند."
اشاره آقایان بذرپاش و محمدی به توزیع گسترده رایگان سیب‌زمینی در زمان ریاست جمهوری محمد احمدی‌نژاد است. منتقدان آقای احمدی‌نژاد را متهم می‌کردند که برای جلب رای به توزیع سیب‌زمینی روی آورده است.
یکی از شعارهای معترضان در سال ١٣٨٨ این بود که "دولت سیب‌زمینی نمی‌خواهیم".
حسن روحانی، رئیس جمهور کنونی ایران هم در آن مقطع گفته بود: "مردم ما ساده نیستند و هر چند که ممکن است در ظاهر ساکت باشند، اما با هوچی‌گری و جنگ روانی و وارد کردن اتهامات سنگین به شخصیت‌های نظام نمی‌توان آرای مردم را خرید. همانطور که مطمئنم با سیب‌زمینی و تراول چک هم نمی‌توان کشور را تحت کنترل خود درآورد."

سند جامع کشاورزی

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مجلس، از کسانی است که معتقدند بحث دفن سیب‌زمینی‌ها با انگیزه‌های سیاسی مطرح می‌شود.
آقای ایمن‌‎آبادی به خانه ملت گفته است که پیش از این هم حجم‌ زیادی از سیب‌زمینی در سال‌های ١٣٨۴ و ١٣٨٧ به دلایلی مشابه دفن شده بود، "حال سوال این است که چرا همین نمایندگانی که امروز به دنبال استعفا هستند در سال‌های گذشته در پی معدوم سازی این محصولات کشاورزی هیچ اظهارنظری نکردند."
او گفته اگر سیب‌زمینی رایگان توزیع شود کشاورزانی که این محصول را می‌فروشند ورشکست می‌شوند، چرا که با توزیع رایگان از طرف دولت دیگر کسی سیب‌زمینی نخواهد خرید. او گفته مشکلاتی چون کمبود سردخانه هم در این زمینه وجود دارد.
چند نماینده دیگر مجلس هم معتقدند که دولت باید به طور کلان برای آمایش سرزمین، و برنامه‌ریزی برای استفاده از اراضی اقدام کند.
رحمت‌الله نوروزی به خانه ملت گفته است: "یکی از وعده های وزیر جهاد کشاورزی به مجلس تدوین سند بالا دستی و جامع کشاورزی است که برابر با نیاز کشور محصولات کشت شوند."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar