torsdag 26 november 2015

اولاند: روسیه می‌تواند نقشی ممتاز در مبارزه با داعش داشته باشد

اولاند: روسیه می‌تواند نقشی ممتاز در مبارزه با داعش داشته باشد

  • 30 دقیقه پیش
کپی رایت تصویرخبرگزاری فرانسه
فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، در دیداری از مسکو می‌گوید روسیه می‌تواند نقشی عمده و ممتاز در مبارزه با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در سوریه داشته باشد.
روسیه و فرانسه برای همکاری‌های بیشتر در جنگ سوریه توافق کرده‌اند. آنها از جمله اطلاعات بیشتری را با یکدیگر به اشتراک خواهند گذاشت.
به گفته فرانسوا اولاند یکی از محورهای توافق دو طرف هدف قرار دادن تانکرهایی است که برای داعش نفت می‌فروشند.
این توافق پس از آن است که روسیه هفته پیش حملات هوایی فرانسه به تاسیسات نفتی در سوریه را اشتباه دانست. فرانسه در پاسخ گفت که این اقدامی "مناسب و لازم در واکنش" به حملات داعش است.
ایلیا روگاچف یک مقام وزارت خارجه روسیه به نشریه کومرسانت گفته بود:‌ "ما نمی توانیم از چنین اقداماتی حمایت کنیم چون بدون توافق دولت سوریه انجام می شود.... بمباران تاسیسات نفتی متکی بر ... دلایل کاملا متفاوتی است و نمی توان آنها را با استدلال تدافعی بودن توجیه کرد."
او افزود:‌ "برای آنها بشار اسد و دولت اسلامی دشمنانی یکسان هستند، آنها با این حملات به هر دو آنها صدمه می زنند. لطفا متوجه باشید، فرانسه اهداف مشابه در عراق را بمباران نمی کند."
در دیدار روز پنجشنبه مسکو، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که دو کشور توافق کرده‌اند که گروه‌هایی را که آماده‌اند با "تروریسم" مبارزه کنند، هدف نگیرند.
یکی از انتقادهای عمده به حملات هوایی روسیه در سوریه این بوده که این کشور به جز داعش گروه‌های مسلح دیگر را نیز هدف می‌گیرد.
آقای پوتین گفت که روسیه در مرگ قربانیان حملات ۱۳ نوامبر پاریس و هواپیمای مسافربری روسیه که ظاهرا در اثر یک بمبگذاری در مصر سقوط کرد سوگوار است. داعش مسئولیت هر دو حمله را به عهده گرفته است.
او از تلاش های آقای اولاند برای ساختن یک ائتلاف ضدتروریستی قدردانی کرد.
آقای اولاند دو روز پیشتر در واشنگتن با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دیدار کرده بود. در آن سفر دو رهبر توافق کردند بر حملات هوایی علیه داعش و تبادل اطلاعات امنیتی بیافزایند.
آقای اولاند در مسکو گفت:‌ "تروریسم دشمن ماست. این را می دانیم و نامی هم دارد:‌ داعش، دولت اسلامی."
او هفته قبل از آمریکا و روسیه خواسته بود اختلاف در مورد سوریه را کنار بگذارند و "در یک ائتلاف گسترده و واحد با این ارتش تروریستی بجنگند."
باراک اوباما روز سه شنبه در واشنگتن گفت درحالی که ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش شامل ۶۵ کشور است روسیه اکنون ائتلافی دو طرفه با ایران تشکیل داده و از حکومت سوریه حمایت می کند.

'خیانت'

ولادیمیر پوتین گفت جنگنده سوخوی این کشور در حالی سرنگون شد که روسیه آمریکا را از محل پرواز آن مطلع کرده بود، با حمله جنگنده‌های ترکیه این سوال پیش می‌آید که چرا باید چنین اطلاعاتی را به آمریکا بدهیم.
او گفت جنگنده روسی از طرف کشوری هدف قرار گرفت که روسیه آن را متحد خود می‌دانست. آقای پوتین ترکیه را به "خیانت" متهم کرد.
یک مقام دیپلماتیک فرانسه که به شرط فاش نشدن نامش صحبت می کرد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که این کشور سعی خواهد کرد تا مانع تشدید تنش میان فرانسه و ترکیه شود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar