söndag 29 november 2015

رویارویی روسیه و ترکیه؛ بحرانی دیگر در خاورمیانه


رویارویی روسیه و ترکیه؛ بحرانی دیگر در خاورمیانه

تنش میان روسیه و ترکیه به حدی بالا گرفته است که برخی از کارشناسان احتمال یک درگیری نظامی را پربیراه نمی دانند.
به گزارش «محبت نیوز»، سرنگون ساختن جنگنده سوخو ٢۴ روسی توسط ترکیه شرایط بحرانی خاورمیانه را بیش از پیش بحرانی ساخته است.
رئیس جمهور روسیه این اقدام ترکیه را “خنجر از پشت” خوانده است. گرچه روسیه ابهت اتحاد جماهیر شوروی را ندارد، اما کماکان پس از ایالات متحده آمریکا دومین قدرت نظامی جهان محسوب می گردد.
روسیه به عنوان یکی از حامیان اصلی بشار اسد عملن وارد درگیری های نظامی سوریه شده است، از سوی دیگر ترکیه به عنوان یکی از حامیان اصلی مخالفین بشار اسد و صاحب دومین ارتش بزرگ پیمان نظامی ناتو نقش پررنگی در تحولات سوریه دارد.
شرایط سوریه هر روز بحرانی تر می شود، به نظر می رسد در تحولات میدانی سوریه گروه های لیبرال، سکولار و متمایل به غرب خیلی محدودتر از سایر کشورهای خاورمیانه هستند، با اینکه سقوط رژیم های تونس، مراکش، یمن، مصر و حتی لیبی منجر به حاکمیت مطلق اسلامگرایان نشد چون در همه این کشورها نیروهای غیراسلامگرا هم حضور دارند. اما در سوریه اسلامگرایان بسیار نیرومند هستند و اگر حکومت اسد در نتیجه جنگ داخلی سقوط کند پیروز میدان، اسلامگرایان خواهند بود.
به گفته خبرگزاری (CBN)، تنش میان روسیه و ترکیه به حدی بالا گرفته است که برخی از کارشناسان احتمال یک درگیری نظامی را پربیراه نمی دانند. گرچه بعید به نظر می رسد درگیری نظامی احتمالی، یک برخورد نظامی گسترده باشد. اعضای ناتو با پشتیبانی کامل از ترکیه، به مقامات ترک این اطمینان خاطر را داده اند که اعضای ناتو به شرح وظائف خویش آگاهند.
رئیس جمهور آمریکا، از طرفین خواسته است با خویشتنداری با یکدیگر گفتگو کنند، در حالیکه به ترکیه نیز حق دفاع از حریم هوایی خود را داده است. تلاش ها برای کاهش تنش میان طرفین تاکنون ناکام مانده است.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه از اول ژانویه ۲۰۱۶لغو روادید برای اتباع ترکیه را متوقف می‌‌کند.
در مقابل، اردوغان نیز به مسکو هشدار داد “با آتش بازی” نکند. او در نطقی که ۲۷ نوامبر ایراد کرد گفت، با کشیده شدن این مناقشه به دیگر مناسبات ترکیه و روسیه مخالف است.
اردوغان اتهام‌های روسیه مبنی بر این که ترکیه از گروه تروریستی “دولت اسلامی” (داعش) نفت می‌خرد را رد کرده است.
گرچه روسیه آشکارا خواهان ایفای نقشی پررنگ تر در مناقشات خاورمیانه است، اما مقامات کرملین باید در اندیشه تاوان این نقش نیز باشند.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
فیس بوک

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar