جرج حسوانی، سرمایه‌دار و تاجر دوملیتی سوری-روسی است که ارتباط نزدیکی با دولت سوریه دارد.
جرج حسوانی، سرمایه‌دار و تاجر دوملیتی سوری-روسی است که ارتباط نزدیکی با دولت سوریه دارد.
تقاطع: دولت ایالات متحده امریکا روز چهارشنبه (۲۵ نوامبر-۴ آذر) دولت بشار اسد در سوریه را به خرید نفت از گروه “دولت اسلامی” (داعش) متهم کرد و یک تاجر سوری-روسی را به ظن تسهیل این‌گونه معاملات در فهرست سیاه تحریم‌های خود قرار داد.
وزارت خزانه‌داری امریکا دراطلاعیه‌ی خود، این تاجر متولد سوریه را “جرج حسوانی” معرفی کرده و گفته که او از شرکت مهندسی و ساختمانی خود “حسکو” (HESCO) برای تسهیل معاملات نفتی میان رژیم اسد و گروه “داعش” استفاده کرده است. 
آقای حسوانی که دارای شهروندی دوگانه سوری-روسی است، پیش‌تر در ماه مارس ۲۰۱۵ (اسفند ۱۳۹۳) نیز با اتهام مشابهی از سوی اتحادیه اروپا روبه‌رو شده و در لیست سیاه تحریم‌های این اتحادیه قرار گرفته بود.
مقامات امریکایی مدت‌هاست که رژیم بشار اسد را به تقویت مالی “داعش” از طریق خرید نفت خام از این گروه اسلام‌گرای تروریستی متهم می‌کنند. با این وجود، بیانیه‌ی روز چهارشنبه وزارت خزانه‌داری امریکا، صریح‌ترین اتهام و اولین تحریمی است که ایالات متحده در این رابطه اعمال می‌کند.
وزارت خزانه‌داری امریکا هم‌چنین شبکه‌ای از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی را به اتهام کمک به بانک مرکزی سوریه برای فرار از تحریم‌های بین‌المللی به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده که این شبکه شامل تجار و کمپانی‌هایی از روسیه، قبرس، و کشور “بلیز” در امریکای مرکزی می‌شود. بانک مرکزی سوریه، بیش از یک دهه قبل به اتهام دست داشتن در پول‌شویی از سوی امریکا تحریم شد.
“کرسان ایلومژینوف”، رییس پیشین جمهوری خودمختار قالموقستان روسیه که برای مدت طولانی ریاست فدراسیون جهانی شطرنج را نیز بر عهده دارد، از جمله افرادی است که از سوی امریکا تحریم شده‌اند. آقای ایلومژینوف متهم است که از طریق بانک روسی “فایننشال آلیانس” که خود سهام‌دار عمده‌ی آن است به بانک مرکزی سوریه برای دور زدن تحریم‌ها کمک کرده است.
“مُدَلل خوری”، تاجری که هم‌چون “حسوانی” سوری‌-روسی است، سه کمپانی مستقر در قبرس و یک شرکت بلیزی نیز با اتهام مشابه کمک به دولت سوریه برای پول‌شویی روبه‌رو و تحریم شده‌اند.
بنا بر دستور وزارت خزانه‌داری امریکا از یک سو اتباع این کشور از دادوستد با افراد و شرکت‌های تحریم‌شده منع می‌شوند و از سوی دیگر دارایی‌های این افراد و شرکت‌ها در نظام مالی امریکا مسدود خواهد شد.
در همین ارتباط، آدام زوبین، معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده هم‌چنان آن‌هایی را که به اسد در اعمال خشونت علیه مردم سوریه کمک می‌رسانند، هدف تحریم‌های مالی خود قرار خواهد داد.
او تاکید کرد که رژیم بشار اسد «مسوول گسترش خشونت‌ و خون‌ریزی» علیه شهروندان سوری است.