Video Player
تقاطع: “ماریچه اسخاکه”، عضو هلندی پارلمان اروپا، روز چهارشنبه (۹ سپتامبر-۱۸ شهریور) در جریان بحث عمومی این پارلمان درباره‌ی توافق هسته‌ای ایران، خواهان آن شد که اتحادیه اروپا، مساله‌ی حقوق بشر در ایران را در صدر برنامه‌های خود در ارتباط با کشور قرار دهد.
خانم اسخاکه که به نمایندگی از گروه “اتحاد لیبرال‌ها و دموکرات‌ها برای اروپا” سخن می‌گفت خطاب به فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در جلسه حضور داشت گفت: «این تازه آغاز راه است. من فکر می‌کنم که ما در توسعه‌ی دستور کار اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران،  هیچ زمانی برای از دست دادن نداریم و حقوق بشر باید در صدر این دستور کار باشد. به صراحت بگویم؛ برای زمانی طولانی، این مذکراتِ البته بسیار مهم، سایر مسائل را تحت‌الشعاع قرار داد: اعدام‌ها، شکنجه‌های سیستماتیک،‌ سانسور رسانه‌ها، اینترنت، دانشگاه و هنر، سرکوب اقلیت‌ها، نبود دادرسی عادلانه، و وکلای شجاعی مانند نسرین ستوده که از کار منع می‌شوند و زندانی می‌گردند.»
عضو کمیته‌ی روابط خارجی پارلمان اروپا که در دو سال گذشته، چندین بار به ایران سفر کرده، با بیان این‌که «نسلِ جوانِ باهوش و بلندپرواز ایرانی او را تحت تاثیر قرار می‌دهند» افزود: «ایرانیان شایسته‌ی شرایط بهتری هستند. هم‌چنین، از نظر اقتصادی، این خطر وجود دارد که توافق و برداشته شدن تحریم‌ها، تنها باعث قوی‌تر شدن جایگاه نهادهایی مانند سپاه پاسداران و گروه محدودی از نزدیکان قدرت شود. این در حالی است که ایران، نیاز به یک بخش خصوصی واقعی دارد، و من فکر می‌کنم ما باید مطمئن شویم کمپانی‌های اروپایی از فرصت‌های پیش روی اقتصادی در ایران، کورکورانه استفاده نکنند بلکه نسبت به تصویر بزرگ‌تری که وجود دارد، هوشیار باشند.»
وی هم‌چنین با اشاره به حضور خانم موگرینی و کاترین اشتون در راس مذاکره‌کنندگان اروپایی با حکومت ایران، خاطرنشان کرد که این حضور ‌می‌توانسته الهام‌بخش زنان ایرانی باشد که نیاز دارند جامعه و سیاست حضور داشته باشند.
ماریچه اسخاکه در پایان سخنرانی خود با اشاره به دخالت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی به ویژه در سوریه اظهار داشت: «ما باید ایران را درگیر وضعیت انفجاری منطقه‌ بکنیم و در تلاشی دیپلماتیک با آن‌ها صحبت کنیم تا به حمایت‌شان از رژیم جنایت‌کار بشار اسد -که روی مردم خودش بمب می‌ریزد- و نیز گروه‌های تروریستی مانند حزب‌الله پایان دهند. دستو کار ما بلند است و باید همین امروز آن را شروع کنیم.»