Senate-first-Vote-on-Iran-Deal
تقاطع: ۴۲ عضو دموکرات سنای امریکا با رای منفی به درخواست مخالفان توافق هسته‌ای ایران مبنی بر کفایت مذاکرات در این خصوص، مانع از رای‌گیری بر سر قطعنامه‌ی رد توافق شدند.
در این رای‌گیری که دقایقی قبل (ساعت ۴ عصر پنج‌شنبه ۱۰ سپتامبر-۱۹ شهریور به وقت شرق امریکا) به پایان رسید، ۵۸ سناتور شامل ۵۴ جمهوری‌خواه و ۴ دموکرات، به کفایت مذاکرات رای دادند و در مقابل ۴۲ سناتور دموکرات خواهان ادامه‌ی مذاکرات شدند.
بدین ترتیب با استفاده از قانون فیلی‌باستر که آرای لازم برای تصویب کفایت مذاکرات را ۶۰ رای می‌داند، قطعنامه‌ی رد توافق هسته‌ای ایران در سنا فعلا به رای گذاشته نخواهد شد. هرچند که این مجلس تا روز ۱۷ سپتامبر، احتمالا یک بار دیگر برای کفایت مذاکرات رای‌گیری خواهد کرد. ادامه دادن مذاکرات تا آن روز، بدین معنا خواهد بود که باراک اوباما نیازی به استفاده از حق وتوی خود برای اجرا نکردن مصوبه‌ی رد توافق هسته‌ای ایران نخواهد داشت.
استفاده‌ی دموکرات‌ها از فیلی‌باستر برای بلوکه کردن این قطعنامه با اعتراض شدید جمهوری‌خواهان روبه‌رو شده است که می‌گویند آن‌ها اجازه نداده‌اند نظر نمایندگان شهروندان امریکا در مورد یک موضوع مهم امنیت ملی این کشور پرسیده شود.