tisdag 29 september 2015

احتمال آزادی کشیش سعید عابدینی در صورت آزادی شهروندان ایران در آمریکا

احتمال آزادی کشیش سعید عابدینی در صورت آزادی شهروندان ایران در آمریکا

حسن روحانی که برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در گفت‌وگویی به احتمال آزادی سه آمریکایی در صورت آزادی شهروندان ایرانی که در آمریکا زندانی هستند، اشاره کرد.
به گزارش «محبت نیوز» رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه (۲۷ سپتامبر / ۵ مهر) در گفت‌وگو با کریستیان امانپور، خبرنگار سی‌ان‌ان، با اشاره به زندانیان ایرانی در آمریکا تصریح کرد که اگر ایالات متحده گام‌های لازم را در راه آزادی آنان بردارد، او نیز تمامی تلاش خود را خواهد کرد تا شهروندان آمریکایی ‌زندانی در ایران فوری آزاد شوند.
خبرگزاری آلمان به نقل از گزارش خبرگزاری فرانسه خبر داد که روحانی در این مصاحبه همچنین گفته است که هیچ چیزی به اندازه تحقق این امر “باعث خوشحالی او نخواهد شد”.
کشیش سعید عابدینی ، جسیون رضاییان و امیر حکمتی  سه شهروند آمریکایی ‌زندانی در ایران هستند. افزون بر این سه‌نفر، شهروند دیگری از آمریکا به نام رابرت لوینسون که گفته می‌شود، جاسوس اف‌ بی ‌آی بوده، در سال ۲۰۰۷ در سفری به جزیره‌ی کیش ناپدید شد.
در حالی که آمریکا بر این باور است که مقامات جمهوری اسلامی ممکن است از سرنوشت لوینسون آگاه باشند، ایران در این باره اظهار بی‌اطلاعی کرده است.
سعید عابدینی کشیش آمریکایی ایرانی‌تبار است که بیش از دو سال و نیم پیش به اتهام نقض امنیت ملی از طریق تشکیل کلیساهای خانگی در ایران دستگیر و به هشت سال حبس محکوم شد.
جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه آمریکایی “واشنگتن‌پست” در ایران تیر ماه سال ۱۳۹۳ بازداشت و حدود یک سال بعد به اتهام “جاسوسی” دادگاهی شد. آخرین جلسه دادگاه او ۱۹ مرداد ماه امسال برگزار شد. طبق آخرین گزارش‌ها حکم پرونده رضاییان صادر شده، اما هنوز به مرحله ابلاغ نرسیده است.
امیر حکمتی که در آمریکا متولد شده، در ماه اوت سال ۲۰۱۱ برای دیدار با بستگانش به ایران سفر کرد. او پس از مدتی بازداشت و متهم به جاسوسی شد. ایران ادعا کرده که او در عراق و افغانستان آموزش جاسوسی دیده است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا در ماه اوت سال جاری میلادی در آستانه چهارمین سالگرد بازداشت این زندانی آمریکایی خواستار آزادی او شده بود.
این نخستین بار نیست که موضوع آزادی متقابل زندانیان آمریکایی مطرح می‌شود. سرنوشت زندانیان آمریکایی در ایران از موضوعاتی بود که در دیدار اخیر جان کری و محمدجواد ظریف، وزیران خارجه ایالات متحده و جمهوری اسلامی نیز مورد بحث قرار گرفت.
این دیدار یک روز پیش از گفت‌وگوی حسن روحانی با شبکه تلویزیونی سی ان ان انجام گرفت.
به گفته‌ی جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، کری در دیدار خود با ظریف مراتب نگرانی دولت آمریکا از ادامه بازداشت شهروندان این کشور در ایران را به همتای ایرانی خود ابراز داشته و “خواهان بازگشت آنان به کشورشان شده است”.
طبق گزارش اشپیگل آنلاین جان کری نیز تایید کرده که با ایران در مورد “تبادل زندانیان” چند گفت‌وگو صورت گرفته است. به گفته‌ی وزیر خارجه آمریکا باید منتظر ماند و دید که روند تحولات چگونه خواهد بود.
جمهوری اسلامی نیز در مقابل در تلاش افزایش فشار بر آمریکا برای آزادی شهروندان ایرانی است. وزارت خارجه ایران در اوایل شهریور ماه امسال از آمریکا خواستار آزادی هر چه زودتر آنان شده بود

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar