måndag 28 september 2015

مقامات افغانستان: شهر قندوز به دست طالبان افتاده است

مقامات افغانستان: شهر قندوز به دست طالبان افتاده است

  • 7 ساعت پیش
  •  
  • 2اظهارنظر
مقامات افغانستان تایید کرده اند که شهر قندوز مرکز ولایت قندوز در شمال‌شرق افغانستان بدست طالبان افتاده است.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور/داخله افغانستان با ابراز این موضوع، به خبرگزاری آسوشیتد پریس گفته است که عملیات نیروهای نیروهای امنیتی افغان برای بازپس‌گیری این شهر جریان دارد.
پیشتر معاون والی قندوز گفته بود که حدود نصف شهر قندوز مرکز این ولایت به دست طالبان سقوط کرده است و نبرد کوچه به کوچه بین طالبان و نیروهای دولتی ادامه دارد.
حمدالله دانشی، معاون والی قندوز به بی‌بی‌سی گفت که او با شماری از مقام‌های محلی در نزدیک فرودگاه مستقر شده و نیروهای امنیتی در حال نبرد با شورشیان هستند.
احمد یما، گزارشگر بی‌بی‌سی در قندوز نیز گفته است که اکنون بخش اعظم شهر در کنترل طالبان است و نیروهای امنیتی به بالاحصار این شهر عقب نشینی کرده اند و جنگ شدید میان آنها و طالبان در جریان است.
ساعتی پیش نیز مقامات وزارت دفاع، داخله و امنیت ملی افغانستان در یک نشست مشترک خبری اعلام کردند که نیروهای کمکی به قندوز اعزام شده و انتظار می‌رود که امشب یا فردا این شهر از کنترل طالبان خارج ساخته شود.
مراد علی مراد، معاون رئیس ستاد ارتش افغانستان گفت که نیروهای امنیتی افغانستان به دلیل احتمال تلفات غیرنظامی محتاطانه عمل کرده‌اند و طالبان در منازل و محلات مسکونی جابجا شده اند.
او گفت که اوضاع در ولسوالی‌های قندوز آرام است و نیروهای دولتی کنترل اوضاع در آنجا بدست دارند.
معاون والی قندوز به بی‌بی‌سی گفت که نیروهای کمکی اکنون از کابل به فرودگاه قندوز رسیده اند و نیروهای بیشتری هم از تخار و بلخ در حال رسیدن به قندوز هستند.
او ابراز امیدواری کرد که با رسیدن نیروهای کمکی به شهر قندوز، طالبان از این شهر بیرون رانده خواهند شد.
Image captionحدود ساعت ده قبل از ظهر امروز آقای دانشی در چوک قندوز به رسانه‌ها اطمینان داد که طالبان را عقب خواهند زد
آقای دانشی افزود که پیش از ظهر طالبان عقب زده شدند و نزدیک به ۶۰ نفر تلفات دادند، اما در حمله‌ای که بعد از ظهر کردند، توانستند وارد شهر شوند.
به گفته او، شش نفر از نیروهای امنیتی کشته و هشت نفر دیگر زخمی شده‌اند.
نهاد پزشکان بدون مرز نیز گزارش داده است که ۱۰۲ زخمی به بیمارستان این نهاد در شهر قندوز آورده شد که ۸ نفرشان جان دادند و ۱۷ تن دیگر در وضعیت وخیم بسر می‌برند.
رسانه‌ها به نقل از ساکنان قندوز گزارش داده اند که ساعت‌ها پس از درگیری اجساد شماری از افراد غیرنظامی در خیابان‌ها رها دیده می‌شدند.
گروه طالبان مدعی شده اند که مرکز شهر و مراکز دولتی این شهر را به صورت کامل به تصرف خود در آورده اند و برخی رسانه‌های محلی هم گزارش کرده‌اند.
برخی از ساکنان شهر قندوز هم در صحبت تلفنی حضور طالبان در برخی خیابانهای این شهر را تایید کرده‌اند و عکس‌هایی از طالبان در برخی خیابانها و بیمارستان‌های این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.
شاهدان عینی به بی‌بی‌سی گفته اند که طالبان پس از ورود به قندوز دفتر نمایندگی سازمان ملل (یوناما)، فرماندهی پلیس قندوز و یک بخش از دادگاه این ولایت را آتش زدند.
در همین حال دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد (نی) اعلام کرده که طالبان پس از تصرف قندوز دفتر رادیو تلویزیون روشنی در این شهر آتش زده اند.
همچنین گزارش شده که طالبان حدود ۷۰۰ زندانی را که بیشتر آنها اعضای این گروه بودند، از زندان مرکزی شهر قندوز آزاد کرده اند.
Image copyrightAFP
گزارش‌گر بی‌بی‌سی در قندوز می‌گوید که جنگ از دیشب آغاز شده بود و طالبان حوالی ساعت ۳ بامداد حملات خود را از طریق روستاها در اطراف شهر قندوز از جانب شمال، شرق، شمال شرق و از سمت چاردره در غرب آغاز کردند.
اما به گفته او شدت حملات در اوایل صبح و بعد از ظهر امروز افزایش یافت و بیشترین فشار از سوی غرب قندوز، سمتی‌که ولسوالی چاردره واقع است، وارد شد.
او همچنین می‌گوید که جنگ در مسیر راه کابل-قندوز در منطقه چهارشنبه‌تیپه ولایت بغلان نیز جریان دارد و گزارش‌های هم از حمله طالبان به ولسوالی اشکمش ولایت تخار وجود دارد.
اما وزارت داخله/کشور و وزارت دفاع در کابل پیشروی چشمگیر گروه طالبان در قندوز را تکذیب کرده و گفته اند که این گروه پیشروی محدودی در حومه این شهر داشته که در مواردی عقب زده شده و در برخی محلات دیگر جلو آنها گرفته شده است.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله در یک نشست خبری گفت که طالبان نتوانسته اند به اهداف خود برسند و با پاسخ نیروهای امنیتی مواجه شده اند.
وزارت دفاع در اعلامیه‌ای گفته که ۳۵ عضو گروه طالبان کشته شده و ضربه سختی به نیروهای این گروه وارد شده است.
در ماه آوریل امسال نیز طالبان عملیات گسترده‌ای را در قندوز به راه انداختند، ولسوالی‌های ارچی و چاردره را تصرف کردند و در آستانه تصرف مرکز قندوز بودند اما پس از آن که نیروهای کمکی از کابل و دیگر مناطق افغانستان به این شهر رسیدند، طالبان مجبور به ترک شهر شدند.
نیروهای دولتی در آن زمان مدعی شدند که پایگاه‌های طالبان در این ولایت را نابود کرده اند.
Image copyrightAFP
Image copyrightReuters
Image copyrightReuters

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar