onsdag 30 september 2015

انتقاد برخی کشورهای مسلمان از عربستان در پی فاجعه منا

انتقاد برخی کشورهای مسلمان از عربستان در پی فاجعه منا

مقامات اندونزی، پاکستان، هند و نیجریه در کنار ایران از عربستان انتقاد کردند که امکان دسترسی کامل به اجساد کشتگان فاجعه منا و انجام اقدامات لازم برای احراز هویت کشتگان را فراهم نمی‌کند. بر سر شمار قربانیان نیز مناقشه است.
مقامات اندونزی روز سه‌شنبه (۲۹ سپتامبر/۷ مهر) از مسئولان عربستان سعودی انتقاد کردند که در بررسی و رسیدگی به فاجعه‌ی منا "به کندی" عمل می‌کنند و هماهنگی لازم را برای مدیریت این فاجعه ندارند.
به جز مقامات اندونزی که پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان است، مقامات هند و پاکستان نیز در همین روز از دولت عربستان انتقاد کردند که این فاجعه‌ی انسانی را به شیوه‌ا‌ی ناهماهنگ و ناکارآمد مدیریت می‌کند.
مقامات اندونزی و پاکستان می‌گویند دیپلمات‌های آن‌ها در عربستان بعد از ساعت‌ها معطلی توانستند به اجساد برای بررسی هویت شهروندان خود دسترسی پیدا کنند و این دسترسی نیز محدود بوده است.
مقامات ایران نیز در روزهای گذشته انتقاد مشابه‌ای را علیه عربستان مطرح کرده و دولت عربستان را به "کارشکنی" در دسترسی به اجساد متهم کردند.
امیرحسین ضیائی، رئیس جمعیت هلال‌ احمر ایران که درحال حاضر برای رسیدگی به مجروحین ایرانی به عربستان رفته است، در گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، انتقاد کرد که مقامات عربستان "با کارشکنی" رفتار کرده و اجازه‌ی امدادرسانی کارآمد را نمی‌دهند.
سعید محمد اقبال، یکی از مقامات وزارت امور خارجه اندونزی، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که مقامات سعودی به آن‌ها اجازه‌ی دسترسی به اثر انگشت زائران در بدو ورود به کشور را نداده‌اند. او با تاکید بر این‌که دسترسی به اثر انگشت در احراز هویت اجساد نقشی کلیدی دارد، از عدم همکاری سازنده‌ی مقامات عربستان شکایت کرد.
لقمان حکیم سیف‌الدین، وزیر امور مذهبی اندونزی نیز با انتشار بیانیه‌ای از دولت عربستان انتقاد کرد که به مقامات اندونزی اجازه‌ی بازدید از بیمارستان‌ها و دسترسی به اجساد را نمی‌دهد.
عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان در مراسم حج به ۱۱۰۰ نفر رسیده است. وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تصاویر اجساد ۱۱۰۰ نفر به دیپلمات‌های کشورهای مختلف برای شناسایی هویت اجساد تحویل داده شده است.
ژنرال منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستان، تاکید کرد که این ۱۱۰۰ نفر مجموع کشته‌شدگان در مراسم حج امسال، و از جمله همه‌ی افرادی را که به دلایل طبیعی یا در حادثه سقوط جرثقیل جان دادند، شامل می‌شود.
عربستان کماکان می‌گوید که آمار رسمی کشته‌شدگان فاجعه‌ی منا ۷۶۹ نفر است. این در حالی است که برخی دیپلمات‌های کشورهای مسلمان می‌گویند شمار کشته‌شدگان فاجعه‌ی منا بیش از این رقم است.
یک دیپلمات نیجریه‌ای که از کانتینر اجساد بازدید کرده است به رسانه‌ها گفت که به‌نظر او شمار اجساد بیشتر بود. این دیپلمات تخمین زده که بیش از هزار نفر در این حادثه کشته شده‌اند.
دیپلمات‌های اندونزیایی و پاکستانی نیز می‌گویند به آن‌ها تصاویر اجساد دست‌کم هزار و نود تن نشان داده شده است.
وزارت بهداشت عربستان سعودی تاکنون چند بار با صدور بیانیه تاکید کرده که این وزارت‌خانه "تنها مرجع رسمی" برای اعلام آمار کشته‌شدگان است.
مقامات ایران نیز دولت عربستان را متهم می‌کنند که آمار واقعی کشته‌شدگان را اعلام نمی‌کند. برخی رسانه‌های داخلی ایران از جمله خبرگزاری "ایسنا" مدعی‌اند که شمار کشته‌شدگان فاجعه منا بیش از ۴هزار نفر است. رسانه‌های بین‌المللی چنین رقمی را تایید نمی‌کنند.
فاجعه‌ی منا در مراسم حج جنگ لفظی میان مقامات ایران و عربستان را در روزهای گذشته شدت بخشیده است.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، اعلام کرد که ایران از عربستان به دلیل ناکارآمدی در مدیریت بحران شکایت خواهد کرد. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان نیز در انتقاداتی تند گفت که ایران "آخرین کشوری است" که می‌تواند درباره‌ی برگزاری حج یا دموکراسی سخن بگوید.

DW.COM

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar