söndag 27 september 2015

رهبر ایران خواستار عذرخواهی مقامات عربستان سعودی شد

رهبر ایران خواستار عذرخواهی مقامات عربستان سعودی شد

  • 4 ساعت پیش
Image copyright.
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، در سخنانی با اشاره به حادثه اخیر منا که به کشته شدن تعداد زیادی از حجاج منجر شد، از رهبران عربستان سعودی خواست که "مسئولیت خود را بپذیرند و از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار عذرخواهی کنند".
رهبر ایران امروز یکشنبه ۵ مهر (۲۷ سپتامبر) در تهران گفت که "دنیای اسلام سوالات زیادی دارد و جان‌باختن بیش از هزار نفر در این حادثه مسئله کوچکی نیست، بنابراین جهان اسلام باید برای این مسئله فکر کند."
آیت‌الله خامنه‌ای "فرافکنی حکام عربستان و سرباز زدن از پذیرش مسئولیت این فاجعه" را نادرست و بی‌اثر خواند.
آقای خامنه‌ای پیشتر نیز در واکنش به این حادثه، از آنچه "مدیریت غلط و اقدام‌های ناشایسته" عاملان آن خواند، انتقاد کرده و گفته بود که عید جهان اسلام عزا شده است. او به این مناسبت سه روز در ایران اعلام عزای عمومی کرد.
روز پنج‌شنبه (۲۴ سپتامبر/ ۲ مهر)، هم‌زمان با عید قربان، صدها نفر از زائران در اثر ازدحام در بخشی از مراسم حج در صحرای منا کشته شدند.بر اساس تازه‌ترین آمار اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت ایران، ۱۵۵ نفر از آنها شهروندان ایران بودند. حدود دو هفته پیش هم در حادثه‌ سقوط یک جرثقیل در مسجدالحرام بیش از ۸۰ زائر کشته شدند که ۱۱ نفر از آنها ایرانی بودند.
مقام‌های ایران از "سوء مدیریت" عربستان در حادثه منا انتقاد کرده‌اند و ضمن تاکید بر لزوم پاسخ‌گویی مقام‌های سعودی، بعضا خواهان گرفتن مدیریت برگزاری حج از دولت عربستان شده‌اند.
پیشتر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز در دیدار با بان کی‌ مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، از اوخواست که "وظایف قانونی و انسانی دولت ریاض" را در ارتباط با حادثه مرگبار حج متذکر شود. آقای روحانی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده، گفت: "متاسفانه دولت عربستان همکاری لازم را برای رسیدگی به وضع مفقودین، انتقال اجساد و مجروحان انجام نمی دهد."
به گزارش رسانه های ایران، علی لاریجانی، رئیس مجلس این کشور نیز امروز در مورد حادثه منا گفته است: "دولت سعودی در این ماجرا مقصر واقعی است و در کار خود برای یک عمل عبادی مهم در عالم اسلام دچار غفلت و سوء مدیریت بوده است."
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و حسین امیر‌عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران امروز برای بررسی حادثه منا، در نشست غیرعلنی مجلس ایران شرکت کرده‌اند.
همچنین آقای جنتی در گفتگو با خبرگزاری مجلس ایران (خانه ملت) با اشاره به حادثه منا و اعزام هیئتی از ایران برای بررسی وضعیت زائران ایرانی در عربستان گفته است که "صدور ویزا برای هیئت ایرانی جهت اعزام به عربستان همچنان با مشکل مواجه است."
وی همچنین گفته است که وزیر خارجه ایران در نیویورک مسئله را پیگیری می‌کند، اما افزوده است که "وزیر امور خارجه در نیویورک درخواست ملاقات با وزیر امور خارجه عربستان را داشته که این درخواست با سردی و عدم موافقت این مقام سعودی مواجه شد."
آقای ظریف برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا رفته است.

واکنش عربستان

Image copyrightAFP
عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در واکنش به انتقادات ایران از عملکرد ریاض در حادثه منا، مقام‌های ایران را به "استفاده سیاسی از این فاجعه" متهم کرد.
آقای جبیر که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور دارد در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوالی درباره اتهام "بی‌مسئولیتی" کشورش در مقابل مرگ زائران حج که از سوی ایران مطرح می‌شود گفت که پادشاه این کشور دستور تحقیق درباره این مسئله را صادر کرده که نتایجش به صورت شفاف منتشر خواهد شد.
وزیر امور خارجه عربستان ایران را به استفاده سیاسی از این حادثه متهم کرد و گفت "رهبران ایران باید بهتر از اینها بفهمند که این فاجعه برای کسانی افتاده که در حال ایفای مقدس‌ترین وظیفه مذهبی‌شان بوده‌اند و نباید آن را مایه بازی‌های سیاسی قرار داد."
مفتی اعظم سعودی پیشتر حادثه مرگبار حج را خارج از کنترل انسان‌ها دانسته و گفته بود: "قضا و قدر اجتناب‌ناپذیر است".
شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ در دیدار با ولیعهد و وزیر کشور عربستان گفت که او مسئول آنچه رخ داده نیست چون هر چه در توان داشته انجام داده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar