onsdag 30 september 2015

هادی در مجمع عمومی: می جنگیم تا یمن به دست ایران نیفتد

هادی در مجمع عمومی: می جنگیم تا یمن به دست ایران نیفتد

  • 30 سپتامبر 2015 - 08 مهر 1394
Image copyrightAFP
Image captionعبدربه منصور هادی روز ۲۲ سپتامبر وارد عدن شد
عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن، روز سه شنبه در نطق مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران را متهم به دنبال کردن برنامه ای برای تخریب یمن کرده است.
آقای هادی گفت: "ما درگیر این نبرد هستیم، جنگی برای کشور و مشروعیت دولت تا اطمینان حاصل کنیم که کشور به دست ایران نمی افتد، کشوری که می خواهد شاهد ویرانی یمن باشد."
آقای هادی در این سخنرانی از ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، به خاطر "قاطعیت کامل" در هدایت عملیات هوایی علیه شورشیان حوثی یمن قدردانی کرد.
شورشیان حوثی و متحدان آن که نیروهای وابسته به محمد عبدالله صالح رئیس جمهور سابق هستند سال گذشته صنعا، پایتخت، و بخش اعظم کشور را تحت کنترل خود در آوردند.
آن تحولات باعث گریز آقای هادی ابتدا به شهر بندری عدن در جنوب کشور و بعد به عربستان سعودی شد.
اما در پی بازپس گیری عدن توسط نیروهای مورد حمایت ائتلاف تحت رهبری عربستان در ماه ژوئیه و پیشروی این نیروها به سوی شمال، آقای هادی هفته پیش به کشور بازگشت.
پیش از آن نخست وزیر رسمی یمن و کابینه او در عدن مستقر شده بودند.
گفته می شود که نیروهای وفادار به دولت هادی اکنون خود را برای حرکت به سوی صنعا آماده می کنند.
Image copyrightAFP
Image captionگفته می شود نیروهای وفادار به آقای هادی برای پیشروی به سوی صنعا آماده می شوند
عربستان سعودی بهار گذشته ائتلافی از کشورهای عربی تشکیل داد و حملات هوایی علیه حوثی‌ها را آغاز کرد.
ایران از بمباران یمن انتقاد کرده و خواهان توقف این حملات شده است. ایران متهم است که از نیروهای حوثی حمایت مالی و نظامی می‌کند، اتهامی که رد کرده است.
حسن روحانی رئیس جمهور این کشور در نطق دوشنبه در مجمع عمومی گفته بود:‌ همانطور که در عراق و افغانستان به استقرار دموکراسی کمک کردیم، آماده کمک به دموکراسی در سوریه و یمن هم هستیم.
ایران بهار گذشته یک طرح صلح چهار ماده ای شامل "توقف فوری حملات نظامی خارجی، ارسال کمک‌های بشردوستانه، از سرگیری گفتگوی ملی با مشارکت همه احزاب سیاسی، و تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی در یمن" ارائه کرد که به عنوان مانور سیاسی از سوی دولت یمن رد شد.
سازمان ملل می گوید که مردم یمن یکی از بدترین بحران های انسانی در جهان را تجربه می کنند و آن را همردیف کشورهایی مثل سوریه، عراق و سودان جنوبی رده بندی می کند.
به گفته این سازمان تمام طرف‌های درگیر در جنگ یمن، به جان انسان‌ها بی‌اعتنایی می‌کنند و بیش از ۲۱ میلیون نفر که ۸۰ درصد جمعیت است در این کشور نیاز به کمک دارند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar