tisdag 29 september 2015

سخنگوی دولت ایران: وزیر خارجه عربستان خود را مخفی می‌کند

سخنگوی دولت ایران: وزیر خارجه عربستان خود را مخفی می‌کند

  • 1 ساعت پیش
Image copyrightmehr
Image captionمحمدباقر نوبخت گفته دولت شرافت و حیثیت خود را در این می داند که حقوق ملی ایرانیان را از نهادهای بین‌المللی استیفا کند
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران در پاسخ به انتقادها درباره اقدامات این کشور پس از واقعه روز عید قربان در عربستان گفته است که عادل الجبیر، وزیر امور خارجه سعودی "خود را مخفی می‌کند و با وزیر امور خارجه ما صحبت نمی‌کند." او گفت که عربستان سعودی در برابر ایران "موضع خصمانه دارد."
وزیر امور خارجه ایران پیش از این تایید کرده بود که از طریق دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل، پیشنهاد دیدار وزرای امور خارجه ایران و عربستان مطرح شده بود، اما مقام های سعودی با این دیدار موافقت نکردند.
آقای نوبخت امروز هفتم مهر (۲۹ سپتامبر) در یک کنفرانس خبری در تهران گفت: "ما مجبوریم از سایر امکانات خود برای حل این مشکل استفاده کنیم".
او گفت: "عربستان همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهد. با این اوصاف آیا حضور رئیس جمهور در ایران موثرتر بود یا این که رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل که یک تریبون خوبی است این فاجعه را پیگیری کند."
بر اساس گزارش ها برخی از رسانه های منتقد دولت در این جلسه، از سفر حسن روحانی به نیویورک که پس از حادثه منا انجام شد، انتقاد کرده اند.
آقای روحانی یک روز زودتر از موعد مقرر به سفر خود خاتمه داده و برای شرکت در مراسم ورود اجساد قربانیان حادثه به تهران باز گشته است. او در هر دو سخنرانی خود در مقر سازمان ملل خواستار همکاری عربستان برای کمک به حادثه دیدگان و تعیین تکلیف اجساد جان باختگان شده بود.
سخنگوی دولت ایران گفته "این فاجعه در هر کشوری اتفاق می‌افتاد بسیار غم انگیز بود، اما نکته ای که این مسئله را تشدید می‌کند نوع عکس العمل عربستان است... موضع دولت عربستان به هیچ وجه مسئولانه نیست."
این مقام دولتی ایران گفته است که کشورش به دلیل اقدامات عربستان از این کشور به مجامع بین المللی شکایت خواهد کرد.
آقای نوبخت گفته "تمرکز دولت ایران در انتقال هر چه سریعتر جان باختگان، مجروحان و سایر حجاج بود. ما به همین منظور یک هیئت به مسئولیت وزیر فرهنگ تعیین کردیم که به عربستان برود ولی دولت سعودی با این اعزام موافقت نکرد و با تاخیر به وزیر بهداشت مجوز داد."
مقامات ایران می گویند که شمار کشته شدگان ایرانی واقعه منا به ۲۳۹ نفر و شمار مفقودان به ٢۴۱ نفر رسیده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar