söndag 27 september 2015

همکاری اطلاعاتی عراق با روسیه، ایران و سوریه برای مقابله با داعش

همکاری اطلاعاتی عراق با روسیه، ایران و سوریه برای مقابله با داعش

  • 1 ساعت پیش
Image copyrightAP
Image captionروسیه حضور نظامی خود را در سوریه افزایش داده است
دولت عراق اعلام کرده است که همکاری اطلاعاتی و امنیتی با روسیه، ایران و سوریه را برای مقابله با تهدید گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) آغاز کرده است.
فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این همکاری به دلیل "افزایش نگرانی‌های روسیه از حضور هزاران تروریست روس که با پیوستن به داعش مرتکب جنایت می‌شوند" صورت می‌گیرد.
بیانیه ارتش عراق می‌گوید که این همکاری‌‌های اطلاعاتی و امنیتی از ماه‌ها پیش در قالب "هسته‌های عملیاتی دوجانبه و همه‌جانبه" آغاز شده است.
این خبر در حالی اعلام می‌شود که در هفته‌های اخیر روسیه حضور نظامی خود را در خاک سوریه افزایش داده و تلاش می‌کند در صحنه بین‌المللی نقش موثرتری در قبال این بحران ایفا کند.

عقب‌نشینی غرب

هم‌زمان با فعال شدن روسیه، کشورهای غربی تا حدی از مواضع قبلی خود در قبال دولت سوریه و بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور عقب‌نشینی کرده‌اند.
دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، امروز یکشنبه ۲۷ سپتامبر از تاکید قبلی این کشور بر لزوم کنار گذاشتن آقای اسد از روند انتقال قدرت عقب‌نشینی خواهد کرد.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم با وجود تاکید بر لزوم کنار رفتن بشار اسد از قدرت، گفته است که این کناره‌گیری لازم نیست بلافاصله انجام شود.
آقای کری ابراز امیدواری کرده که ایران و روسیه با استفاده از نفوذ خود، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را متقاعد کنند که در مذاکرات مربوط به بحران این کشور شرکت کند.
وزیر امور خارجه آمریکا که این هفته در سازمان ملل دور تازه‌ای از تلاش‌های دیپلماتیک را برای حل بحران سوریه آغاز می‌کند، دیروز شنبه ۲۶ سپتامبر با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کرد.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این دیدار علاوه بر موضوع هسته‌ای، درباره وضعیت سوریه و یمن هم بحث شده است.
روسیه و ایران مهم‌ترین متحدان دولت سوریه هستند که از ابتدا مخالف کنار گذاشتن بشار اسد از روند انتقال قدرت در سوریه بودند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar