Video Player
تقاطع: جان مک‌کین، سناتور کهنه‌کار جمهوری‌خواه، صبح روز چهارشنبه (۹ سپتامبر-۱۸ شهریور) با قرار دادن تصویر بزرگی از “آیلان” کودک جان‌باخته‌ی اهل کوبانی در کنار خود در صحن علنی مجلس سنای امریکا، باراک اوباما، رییس جمهوری این کشور را به خاطر انفعالش در قبال بحران سوریه به باد انتقاد گرفت و گفت بحران کنونی پناهندگان سوری، نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی سیاست‌های دولت ایالات متحده در منطقه‌ی خاورمیانه است.
“آیلان” سه ساله، به همراه برادر و مادر و پدرش اهل شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه بودند. آن‌ها که بعد از محاصره‌ی کوبانی توسط گروه “داعش” به ترکیه رفته بودند، قصد داشتند از طریق دریا خود را به جزیره‌ی “کوس” در یونان برسند که قایق مملو از جمعیت‌شان در میانه‌ی راه واژگون شد. از این خانواده‌ی چهار نفره تنها عبدالله پدر خانواده نجات پیدا کرد. در یک هفته‌ی گذشته، تصویر دلخراش جسد “آیلان” در ساحلی در ترکیه در صفحات اول روزنامه‌ها، رسانه‌های خبری، و شبکه‌های اجتماعی منتشر و الهام‌بخش آثار کارتونیست‌ها در سراسر جهان شده است.
آقای مک‌کین که از زمان آغاز بحران سوریه خواهان دخالت موثر امریکا در این کشور با هدف سقوط بشار اسد بود، با نشان دادن عکس جسد بی‌جان “آیلان” گفت: «این حادثه دل‌خراش، تصادفی اتفاق نیفتاده است بلکه‌ نتیجه‌ی رهبری از پشت صحنه است. این اتفاق افتاد چرا که این رییس جمهور از رهبری بحران، خودداری کرد.»
سناتور ۷۹ ساله ایالت آریزونا با بیان این‌که «عکس آیلان، چشم جهان را به روی بحرانی ویران‌گر باز کرد»، افزود: «توجه شهروندان امریکایی باید به این موضوع جلب شود که ایالات متحده از این به بعد نیز هیچ عمل معناداری برای پایان دادن به بحران سوریه که باعث افزایش شمار پناهندگان شده است، انجام نخواهد داد.»
او هم‌چنین با اشاره به این‌که سازمان ملل متحد بحران سوریه را «بزرگ‌ترین تراژدی انسانی دوران حاضر» دانسته، از رسانه‌ها خواست تا مردمی را که از “شکنجه”، “قتل”، “کشتار”، و “نسل‌کشی” فرار می‌کنند، “مهاجر” نخوانند و از عنوان “پناهنده” برای آن‌ها استفاده کنند.
جان مک‌کین در بخش دیگری از نطق ۱۵ دقیقه‌ای خود به حمایت رژیم‌های ایران و روسیه از بشار اسد پرداخت و با سرزنش کردن باراک اوباما به خاطر توافق با جمهوری اسلامی گفت که رییس جمهوری امریکا میلیاردها دلار پول را به «مهم‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان» می‌دهد تا بخش زیادی از آن را در اختیار بشار اسد بگذارد؛ آن هم زمانی که اسد بیش از همیشه به این پول نیاز دارد.