Video Player
تقاطع: رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه (۱۸ شهریور-۹ سپتامبر) در یک سخنرانی در جمع صدها نفر از حامیان خود، از کسانی که به گفته‌ی او «دائماً در سلامت انتخابات در هر دوره‌ای خدشه وارد می‌کنند» انتقاد کرد و مدعی شد که انتخابات‌های برگزارشده در ۳۷ سال گذشته در ایران از «بهترین و سالم‌ترین» انتخابات با «نصابِ شرکت بالای مردم» بوده است.
علی خامنه‌ای هم‌چنین با دفاع از نظارت استصوابی “شورای نگهبان” گفت: «شورای نگهبان، چشم بینای نظام برای انتخابات است؛ در همه‌ی دنیا هم یک چنین چیزی وجود دارد -حالا اسمش چیز دیگر است؛ اینجا اسمش شورای نگهبان است- مراقبند ببینند آن کسی که وارد میدان انتخابات می‌شود، نامزد انتخابات می‌شود، آیا صلاحیت دارد یا نه؛ و باید احراز کنند صلاحیت را؛ اگر دیدند که کوتاهی شده است و آدمی که صلاحیت ندارد وارد شده، جلویش را می‌گیرند؛ این حق آن‌ها است؛ حق قانونی آن‌ها است؛ حق عقلی و منطقی آن‌ها است؛ بعضی بی‌خود ایراد می‌کنند. بخشی از این حق‌الناس، همین حق رأی شورای نگهبان است؛ همین حق نظارت استصوابی و مؤثر شورای نگهبان است؛ این جزو حق‌الناس است.»
وی نقش خود در انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۸ را نیز «دفاع از حق‌الناس» خواند و بار دیگر بر سلامت آن انتخابات تاکید کرد.
این اظهارات خامنه‌ای پاسخ او به سخنان چند هفته‌ قبل حسن روحانی مبنی بر محدود بودن نقش “شورای نگهبان” به “نظارت” در انتخابات به شمار می‌آید.
رییس جمهوری اسلامی روز ۲۸ مرداد (۱۹ آگست) در جمع استانداران سراسر کشور گفت: «مجری انتخابات دولت است. دولت مسوول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم.»
پیش‌تر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، و محمد یزدی، رییس “مجلس خبرگان”، در سخنان جداگانه‌ای از این سخنان آقای روحانی انتقاد کرده و خواهان اعمال پرقدرت نظارت استصوابی از سوی شورای نگهبان شده بودند.