Video Player
تقاطع: رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه (۱۸ شهریور-۹ سپتامبر) در یک سخنرانی که بازتاب گسترده و سریعی در خبرگزاری‌های جهان پیدا کرد، گفت که اسراییل تا ۲۵ سال آینده وجود نخواهد داشت.
علی خامنه‌ای در سخنان خود با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی با همه‌ی دنیا به جز امریکا و اسراییل مذاکره می‌کند، اظهار داشت: «بعد از اتمام این مذاکراتِ هسته‌ای، شنیدم صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی گفتند فعلاً با این مذاکراتی که شد، تا ۲۵ سال از دغدغه‌ی ایران آسوده‌ایم؛ بعد از ۲۵ سال فکرش را می‌کنیم. بنده در جواب عرض می‌کنم اولاً شما ۲۵ سال آینده را نخواهید دید. ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی، چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت؛ ثانیاً در همین مدت هم روحیه‌ی اسلامیِ مبارز و حماسی و جهادی، یک لحظه صهیونیست‌ها را راحت نخواهد گذاشت.»
در واکنش به این اظهارات، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در سخنانی در لندن گفت: «خامنه‌ای جای کوچکترین توهمی برای حامیان توافق هسته‌ای ایران باقی نمی‌گذارد. او آشکارا امریکا را شیطان بزرگ می‌خواند و از قصد ایران برای نابودی اسراییل می‌گوید.»
آقای نتانیاهو با تاکید بر این‌که «اسراییل قوی‌ است و قوی‌تر از قبل هم خواهد شد»، افزود: «نتیجه‌ای که می‌شود از حرف‌های رهبر خودکامه تهران گرفت این است که همه کشورهای مسوول باید برای توقف تجاوز و ترور ایران -که متاسفانه به واسطه توافق تشدید می‌شود- همکاری کنند.»
در واکنشی دیگر به سخنان خامنه‌‌ای، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق امریکا روز چهارشنبه در یک سخنرانی در اندیشکده‌ی بروکینگز گفت: «ما هرگز نمی‌توانیم این صحبت‌ها را جدی نگیریم. به خصوص که ایران موشک‌های پیشرفته برای حزب ‌لله لبنان می‌فرستد و خامنه‌ای استراتژی مشخصی برای نابود کردن اسراییل ارائه و در این باره صحبت می‌کند که چطور اسراییل تا ۲۵ سال آینده وجود نخواهد داشت، همان طور که امروز این کار را کرد.»
کاندیدای پیشرو حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا اضافه کرد: «امریکا هرگز به شما اجازه نخواهد داد که به بمب هسته‌ای برسید. در مقام رییس جمهوری هر اقدامی که لازم باشد برای محافظت از امریکا و متحدان‌مان انجام خواهم داد. اگر ایران بخواهد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، من در توسل به گزینه نظامی تردیدی از خود نشان نخواهم داد.»
و بالاخره دانِلد ترامپ، سرمایه‌دار امریکایی نیز که در حال حاضر در صدر کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه قرار دارد، روز چهارشنبه در یک سخنرانی در جمع مخالفان توافق اتمی با ایران که در مقابل کنگره امریکا انجام گرفت، به سخنان خامنه‌ای درباره‌ی نابودی اسراییل واکنش نشان داد و گفت: «آن‌ها ما را فریب می‌دهند؛ پول‌مان را می‌گیرند؛ ما را احمق فرض می‌کنند؛ و بعد برمی‌گردند به همانی که واقعا هستند. آن‌ها نمی‌خواهند و اجازه نخواهند داد اسراییل وجود داشته باشد… ما به وسیله‌ی افراد خیلی خیلی احمقی رهبری می‌شویم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که این وضعیت ادامه پیدا کند… این تغییر خواهد کرد.»