torsdag 28 maj 2015

متهمان پرونده فیفا چه کسانی هستند؟

متهمان پرونده فیفا چه کسانی هستند؟

  • 4 ساعت پیش
در پی تحقیقاتی که آمریکا درباره فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) انجام داده، چهارده نفر به فساد مالی متهم شده‌اند. نُه نفر از این افراد از مقامات فیفا و پنج نفر دیگر مدیران شرکت‌ها هستند. در اینجا نگاهی به شرح حال مقامات فیفا که به رشوه خواری، کلاهبرداری و پولشویی متهم شده‌اند انداخته‌ایم:

جک وارنر

جک وارنر ۷۲ ساله که اهل ترینیداد و توباگو است، از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۱ عضو کمیته اجرایی فیفا بود. به دنبال مطرح شدن ادعاهایی در مورد پرداخت رشوه توسط او به همکاران کارائیبی از مقام خود کنار رفت.
در آن هنگام او گفت که او بی دلیل مورد اتهام قرار گرفته و تاکید کرد که در طول ۳۰ سالی که او در فیفا کار می‌کرده، هدیه دادن بخشی از فرهنگ حاکم بر این نهاد بوده است.
او تا سال ۲۰۱۱ همچنین رئیس کنفدراسیون اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب (کونکاکاف) بود.
بعد از استعفای آقای وارنر از مقام خود، فیفا تحقیقات درباره ارتباط او با فساد مالی را متوقف ساخت.
او سپس به ترینیداد و توباگو بازگشت و به مقام وزارت امنیت رسید. در سال ۲۰۱۳ پس از آنکه کونکاکاف او را به ثروت اندوزی از طریق کلاهبرداری در طول خدمتش در آن نهاد متهم کرد، از آن مقام هم استعفا داد.

جفری وب

جفری وب ۵۰ ساله اهل جزایر کِیمن رئیس کنفدراسیون اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب (کونکاکاف) و یکی از هفت معاون فیفا است.
او در هر دو مقام، جانشین جک وارنر شده است.
او همچنین عضو سابق کمیته شفافیت سازمانی و قانونمداری فیفا بود. او از حمایت سپ بلاتر رئیس ۷۷ ساله فیفا برخوردار بود که از او به عنوان جانشین احتمالی خود سخن گفته بود.
او کار خود در زمینه مدیریت فوتبال را از فدراسیون فوتبال جزایز کیمن در سال ۱۹۹۱ آغاز کرد.

ادواردو لی

آقای لی اهل کاستاریکا و چینی الاصل است. او رئیس فدراسیون فوتبال کاستاریکا است و قرار بود روز جمعه عضو کمیته اجرایی فیفا شود.
بعد از آن که تیم ملی فوتبال کاستاریکا با رسیدن به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴، رقبای خود را متحیر ساخت، آقای لی به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۴ در کاستاریکا انتخاب شد.
رشته تحصیلی او مهندسی راه و ساختمان است ولی فقط چند سالی در این زمینه به فعالیت مشغول بوده است.
در سال ۲۰۰۷ آقای لی جانشین والتر نوهاوس رئیس فدراسیون فوتبال کاستاریکا شد.
وقتی که از او درباره دلایلش برای احراز این مقام سوال شد، او گفت که بعضی از مزایای این کار ذی قیمت است.
او گفته است: "حتی شیخ‌های عرب هم نمی‌توانند برای رویدادهای ورزشی که ما مقامات جهانی فوتبال به آن دسترسی داریم بلیت بخرند؛ مثلا حضور در قرعه کشی فیفا یکی از مزیت‌های بودن در این شغل است، شغلی که البته کاری مشکل به حساب می‌آید."

هوزه ماریا مارین

هوزه ماریا مارین، ۸۳ ساله، از ماه مارس ۲۰۱۲ تا آوریل ۲۰۱۵، رئیس کنفدراسیون فوتبال برزیل بود.
او خود یک بازیکن سابق فوتبال است که وارد حوزه سیاست شده است. اولین مقام او معاون فرماندار و سپس فرماندار ایالت سائوپائولو در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ میلادی بود.
از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸ او رئیس فدراسیون فوتبال پولیستا بود که کارش سازماندهی تورنمنت های رسمی در ایالت سائوپائولوی برزیل است.
او هم شخصیت جنجال برانگیزی بوده است: در سال ۲۰۱۲ وقتی که او رئیس کنفدراسیون فوتبال برزیل بود، روزنامه نگاران درباره ویدیویی از او پرسیدند که در مراسم اعطای مدال در یک تورنمنت فوتبال جوانان در سائوپائولو ضبط شده بود. در این ویدیو دیده می‌شد که آقای مارین مدالی را که باید به یکی از برندگان تعلق می‌گرفت، در جیبش می‌گذارد.
او این اتهام را یک "جوک" خواند و گفت که این مدال از طرف فدراسیون فوتبال پولیستا بوده است.
آقای مارین مشاور ویژه کمیته برگزار کننده جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ بود.

الهانیو فیگریدو

الهانیو فیگریدو در سال ۱۹۳۲ در اروگوئه به دنیا آمد. او رئیس پیشین کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی و عضو کمیته اجرایی فیفا بود.
او برای باشگاه اوراکان بوسیوی اروگوئه بازی می‌کرد و بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۲ رئیس آن باشگاه بود.
در سال ۱۹۹۷ او به مقام فدراسیون فوتبال اروگوئه شد. او ده سال به عنوان معاون کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی کار کرد. در سال ۲۰۱۳ او جایگزین نیکولاس لئوز به عنوان رئیس این کنفدراسیون شد. آقای لئوز متهم به مشارکت در رشوه خواری شده بود.
آقای فیگریدو تا اوت سال ۲۰۱۴ در این مقام بود.

نیکولاس لیوز

نیکولاس لیوز در سال ۲۰۱۳ بنا به دلایل "پزشکی و شخصی" از کمیته اجرایی فیفا که نهادی قدرتمند است، استعفا داد.
در نوامبر ۲۰۱۰ این مقام پاراگوئه در یکی از برنامه‌های پژوهشی تلویزیون بی‌بی‌سی انگلیسی متهم به رشوه خواری در دهه ۹۰ میلادی از اداره بین المللی ورزوش و تفریح (که هم اکنون بسته شده است) شد.
در سال ۲۰۱۱ لرد تریزمن، مقام سابق فدراسیون فوتبال انگلستان ادعا کرد که آقای لیوز خواسته تا در مقابل دریافت نشان شوالیه، از درخواست بریتانیا برای میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ حمایت کند.
سپس گزارش شد که دستیاران آقای لویز به نمایندگان انگلستان گفته‌اند که ممکن است در صورتی که جام حذفی انگلستان را به احترام او تغییر نام دهند، بتوان آقای لوئز را به بازدید از بریتانیا ترغیب کرد.

رافائل اسکویول

رافائل اسکویول از سال ۱۹۸۸ رئیس فدراسیون فوتبال ونزوئلا بوده است. او همچنین عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی است.
او در سال ۱۹۴۶ در اسپانیا به دنیا آمده. پدرش وقتی که او چهار ساله بود به ونزوئلا نقل مکان کرد. او در سال ۱۹۷۲ با دستیابی به ریاست فدراسیون فوتبال ایالت نیوا اسپاراتا، کارش را به عنوان یکی از مقامات دست اندرکار فوتبال آغاز کرد.
فوتبالیست‌های ونزوئلا او را به عنوان فردی "مُصر با شخصیتی قوی" توصیف می‌کنند. یک کاپیتان تیم ملی گفت که تحت مدیریت آقای اسکویول، دوستی ای بین مقامات و بازیکنان وجود نداشت.

هولیو سزار روچا لوپز

آقای روچا که ۶۴ سال دارد مدیر بخش توسعه در فیفا است که کارش ارائه پروژه‌های تازه در زمینه فوتبال در سرتاسر جهان است.
قبل از انتصاب به این مقام در سال ۲۰۱۲ او ۲۰ سال رئیس فدراسیون فوتبال کشورش یعنی نیکاراگوئه بود و به عنوان رئیس اتحادیه فوتبال آمریکای مرکز هم کار می‌کرد.
او به عنوان سرپرست کمیته المپیک نیکاراگوئه هم فعال بود و تیم کشورش را به المپیک ۲۰۰۸ پکن برد.
سال گذشته او تکذیب کرد که با شرکتی که رئیسش به دلیل تلاش برای تبانی در نتیجه بازی‌ها به زندان افتاده بود، ملاقات داشته است.
این شرکت هزینه تیم فوتبال زیر ۲۰ سال را برای سفر یک تورنمنت پرداخت کرده بود.

کاستاس تاکاس

آقای تاکاس شهروند بریتانیا است، ارتباط نزدیکی با جفری وب دارد و به عنوان دستیار رئیس کنفدراسیون اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب کار کرده است.
او که ۵۸ سال سن دارد همچنین در کنار آقای وب در جزایر کیمن به عنوان دبیر کل اتحادیه فوتبال کار کرده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar