lördag 30 maj 2015

جنتی: شورای نگهبان صلاحیت افرادی را که سوابق آنها مشخص نیست تایید نمی‌کند

جنتی: شورای نگهبان صلاحیت افرادی را که سوابق آنها مشخص نیست تایید نمی‌کند

  • 12 دقیقه پیش
احمد جنتی: ورود افراد نالایق به مجلس شورای اسلامی چهار سال موجب ضرر به ملت می‌شود
احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در ایران گفته "افرادی که سوابق آنها مشخص نیست و در مورد آنها تحقیق می‌کنیم و به جایی نمی‌رسیم، شورای نگهبان حق ندارد صلاحیت آنها را تایید کند."
آقای جنتی امروز نهم خرداد (۳۰ مه) در جمع مدیران وزرات کشور، استانداران و فرماندارن سراسر ایران سخنرانی کرده است. بیشتر بخوانید
دبیر شورای نگهبان گفت "ما در مقابل ملت و مجلس باید پاسخگو باشیم چرا که ورود افراد نالایق به مجلس شورای اسلامی چهار سال موجب ضرر به ملت می‌شود و این حق بر گردن شورای نگهبان است."
او گفت "باید در مسائل سیاسی همچنان موضوع فتنه را به عنوان یک مساله روز در نظر بگیریم." منظور از فتنه اشاره به وقایع اعتراضی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است.

انتقاد از 'دخالت دولت'

آقای جنتی در سخنرانی امروزش انتقادهایی را متوجه دولت کرده است. او گفته "برخی افراد در سمت‌های دولتی گرایش‌های سیاسی مختلفی دارند و به صراحت این گرایشات را اعلام می‌کنند. دولت حق ندارد در انتخابات دخالت کند."
بحث نظارت استصوابی شورای نگهبان که مربوط به تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است، از موارد اختلاف میان سیاستمداران ایران است.
از جمله پس از آغاز اعترضات به نتایج انتخابان سال ۱۳۸۸، علی لاریجانی رئیس مجلس ایران از این که تعدادی از اعضای شورای نگهبان از یک نامزد خاص در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده اند، ابراز ناخرسندی کرده و گفته بود "کاش برخی اعضای آن به نفع یک کاندیدای خاص وارد میدان نمی شدند."
آن زمان احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و غلامحسین الهام عضو حقوقدان شورای نگهبان و وزیر وقت دادگستری از جمله افرادی بودند که از محمود احمدی نژاد در انتخابات حمایت کرده بودند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar