onsdag 27 maj 2015

نگاهی به بازار سینمای ایران در جشنواره کن؛ مهمانی بدون الکل

نگاهی به بازار سینمای ایران در جشنواره کن؛ مهمانی بدون الکل

  • 2 ساعت پیش
مهمانی ایران در کن عملا به مهمانی فیلم 'ناهید'، تنها فیلم بلند شرکت کننده در جشنواره کن تبدیل شد
بازار جشنواره کن، بزرگ ترین بازار سینمایی اروپا برای خرید و فروش فیلم است که دست اندرکاران این صنعت را از سراسر جهان به خود جلب می کند.
سینمای ایران سال هاست که در این بازار غرفه داشته است. همه این سال ها بنیاد فارابی غرفه ایران را اداره کرده و سعی داشته با نمایش فیلم در تالارهای کوچک داخل کاخ جشنواره کن - که با صندلی های محدود، حدود بیست تا سی صندلی- به نمایش فیلم برای خریداران اختصاص دارد، برای فیلم های ایرانی مشتری پیدا کند؛ فیلم هایی که غالباً فرصت نمایش در جشنواره های حهانی را نداشته اند، اما بیشتر مقبول مسئولان سینمایی ایران بوده اند.
سال تغییر
امسال غرفه ایران تغییرات زیادی داشت که مهمترین آن عدم حضور گردانندگان قبلی آن یعنی برادران اسفندیاری بود. ظاهراً تغییراتی که در ساختار سازمان سینمایی در ایران اتفاق افتاده باعث شده که نقش و تاثیر بنیاد فارابی محدود شود و از جمله نتایج آن عدم حضور برادارن اسفندیاری است که سال ها بود مسئولیت غرفه ایران را در جشنواره های مختلف جهانی به عهده داشتند.
گروه تازه اما امسال دیر رسید و غرفه ایران تنها غرفه ای بود که به رغم پرداخت مبلغی گزاف برای کرایه این غرفه، در دو روز اول تعطیل بود، چون نمایندگان ایرانی هنوز به جشنواره نرسیده بودند.
از طرفی پس از سال ها، این اولین بار بود که ایران تالارهای کوچک را برای نمایش فیلم کرایه نکرده بود و امسال تنها پخش کنندگان مستقل فیلم های شان را در این تالارها به نمایش گذاشتند. کتایون شهابی، پخش کننده فیلم ناهید، که در بخش نوعی نگاه حضور دارد، نمایشی هم در این تالارها برای فروش فیلم تدارک دیده بود، اما امسال از نمایش نزدیک به ده فیلم ایرانی که به سنت همیشگی بخش بازار تبدیل شده بود، خبری نبود. گویا این نمایش ها که باید برای آنها هزینه ای هم پرداخت شود، چندان مورد توجه واقع نشده و نقش چندانی در فروش فیلم ها نداشته بود.

مهمانی بدون الکل

جشنواره کن با مهمانی های مختلفش هیجان خاصی دارد، مهمانی هایی که توسط پخش کنندگان، تهیه کنندگان و کشورهای مختلف برگزار می شود و هدف از آن آشنایی شرکت کنندگان با یکدیگر است.
سال ها قبل، در دوره خاتمی، سفیر ایران مهمانی شام بزرگی با حضور غالب ایرانی های جشنواره برگزار می کرد، اما پس از آن سال هاست که ایران مهمانی ای در کن نداشت، تا این که امسال مسئولان سینمایی ایران تصمیم گرفتند مهمانی ای هم برگزار کنند. احتمالاً تنها مهمانی کن بدون مشروبات الکلی.
قرار بود در این مهمانی حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، شرکت داشته باشد، اما عدم حضور او در کن، عملاً آن را به مهمانی تنها فیلم بلند ایرانی حاضر در کن یعنی ناهید تبدیل کرد.
عوامل این فیلم از جمله آیدا پناهنده (کارگردان)، بیژن امکانیان (تهیه کننده) و بازیگران آن از جمله مهمانان این شب بودند، همین طور روزنامه نگارانی چون سیف الله صمدیان و غلامرضا موسوی (تهیه کننده) که هر ساله در کن شرکت می کنند.
این مهمانی در چادر ویژه ایران در بخش "روستای جشنواره" برگزار شد. این اولین بار طی سال های اخیر بود که ایران چادری هم جدا از غرفه خود در بازار اجاره کرده بود. این چادرها ده ها هزار یورو قیمت دارند و خبرگزاری فرانسه در گزارشی از حضور سینمای ایران در بازار، این حضور پررنگ را مرتبط با رفع تحریم ها علیه ایران دانست.
آرش امینی مدیر روابط خارجی وزارت ارشاد به این خبرگزاری گفته است: "در دولت جدید ما فکر کردیم که باید درها را باز کنیم و روابط هنری و فرهنگی خودمان را با دیگر فرهنگ ها و کشورها گسترش دهیم. این سیاست کلی ماست."
این خبرگزاری اشاره کرده بود که سه زن "با حجاب" در غرفه ایران در بازار کن حضور داشته اند.

از رویا تا واقعیت

به رغم موفقیت های گسترده سینمای ایران در جشنواره های جهانی، سینمای ایران حضور پررنگی بر پرده های سینماهای جهان ندارد.
غلامرضا موسوی، تهیه کننده شناخته شده سینمای ایران، که سال هاست در جشنواره کن شرکت می کند، معتقد است: "به گمان من ما باید در شیوه حضور سینمای ایران در بازار تجدید نظر کنیم. این شکل سنتی که یک رشته فیلم بیاوریم و بخش دولتی صاحب ماجرا باشد، عملاً به نتیجه ای نمی رسد. ما برای این که در بازار باشیم باید شرکت های بخش خصوصی جدید را تقویت کنیم و اجازه دهیم و امکانات برایشان فراهم کنیم تا حضور داشته باشند. یک درصدی از هزینه شان را بپردازیم و به آنها امکان دهیم که بیایند و خودشان فیلم های ایرانی را ارائه کنند."
این تهیه کننده و روزنامه نگار ایرانی می گوید: "باید به فیلمی که امکان فروش در جهان را دارد "جایزه صادرات" بدهیم، چیزی که در چین وجود دارد. باید سینمای ایران را از مرزهایمان خارج کنیم. برخلاف چیزی که می گویند فیلم های متفاوت ما می تواند در خارج برد داشته باشد. ما حدود هشتاد تا صد فیلم در سال داریم که برخی شان پتانسیل فروش جهانی هم دارد، اما باید یک اتاق فکر ویژه چگونگی حضور این فیلم ها در بازار جهانی و از جمله بازار کن را بررسی کند."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar