torsdag 28 maj 2015

رسوایی فیفا؛ چطور آمریکا نظارت بر یک بازی جهانی را بر عهده گرفته است؟

رسوایی فیفا؛ چطور آمریکا نظارت بر یک بازی جهانی را بر عهده گرفته است؟

  • 7 ساعت پیش
می‌گویند آمریکا کشور فوتبال دوستی نیست. پس چرا در پیگیری قضایی مسئولان فیفا در رابطه با اتهام فساد نقش اول را به عهده گرفته است؟
در پی دستگیری هفت مقام فیفا در روز چهارشنبه ۲۷ مه، در زوریخ سوئیس که به درخواست مقامات آمریکایی انجام شد و بعد از تحقیقات گسترده‌ آنها در این زمینه، این سوال پیش آمده است که چرا کشوری که فوتبال در آن از محبوبیت زیادی برخوردار نیست، در راس تحقیقات قرار گرفته است؟
آلکساندرا ریج، مشاور ضد رشوه‌خواری و فساد اداری در فیفا که در اعتراض به عملکرد این نهاد از مقام خود استعفا داد می‌گوید: "فیفا بسیاری از کشورها را مرعوب کرده است."
به گفته او: "دادستانی آمریکا همانطور که در مبارزه علیه رشوه‌خواری در سطح جهانی فعال بوده است، می‌گوید اگر سایر کشورها تحقیقاتی در زمینه فساد در فیفا انجام ندهند، خودش این کار را انجام می‌دهد."

آمریکا چطور می‌تواند یک بازی جهانی را تحت نظر داشته باشد

جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی در کنفرانس خبری روز چهارشنبه
چند ساعت بعد از بازداشت‌ها، جیمز کومی، رئیس اف بی آی، اداره تحقیقات فدرال آمریکا، خطاب به خبرنگاران توضیح داد که چطور آمریکا توانسته است در این زمینه اقدام کند.
او گفت: "وقتی دامنه فساد شما به مرزهای ما می‌رسد، چه از طریق برگزاری جلسات خود در این کشور و چه از طریق استفاده از نظام مالی بی‌نظیر ما، باید در قبال آن جوابگو باشید."
مقامات آمریکایی هم در هر دو زمینه مسئولان فوتبال را متهم کرده‌اند. در پرونده‌های مربوط به اتباع خارجی، مقامات قضایی کافی است ارتباط کوچکی بین آنها با آمریکا پیدا کنند.
اما در رابطه با اتهاماتی که منجر به بازداشت‌‌‌های روز چهارشنبه (۲۷ مه/۶ خرداد) شد، ادعاهای مطرح شده فوتبال در قلب آمریکا را هدف قرار داد.
فیفا و کنفدراسیون‌های تحت نظارت آن با فروش حق پخش رسانه‌ای مسابقات جام‌جهانی و سایر رقابت‌های فوتبال کسب درآمد می‌کنند.
مدیر عاملان و مسئولان بخش بازاریابی این نهاد‌ها متهم شده‌اند که به طور سازمان یافته در جریان اعطای امتیاز میزبانی جام‌جهانی و حق پخش تلویزیونی بازی‌ها در مجموع میلیون‌ها دلار رشوه پرداخت یا دریافت کرده‌اند.
پرداخت و دریافت این رشوه‌ها گاهی اوقات در جریان جلساتی که در آمریکا برگزار شده مورد توافق قرار گرفته است و انتقال پول نیز از طریق حساب‌های بانکی در آمریکا صورت گرفته است.

آغاز تحقیقات

صبح روز چهارشنبه،ماموران اف‌بی‌آی دفاتر کنفدراسیون اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب (کونکاکاف) در میامی را جستجو کردند
روز چهارشنبه کلی کوری، یکی از دادستان‌های آمریکا گفت که "ابعاد فساد در فوتبال به دو دهه پیش بازمی‌گردد و روند تحقیقات ما نیز سالها طول کشیده است."
هنوز دقیقا مشخص نیست که چه مورد خاصی جرقه آغاز تحقیقات توسط مقامات آمریکایی را روشن کرد.
بعضی می گویند بعد از آنکه نامزدی آمریکا در ۲۰۱۰ برای میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ رد شد، این شک به وجود آمد که مسئولان فیفا برای کسب رای به منظور برنده شدن قطر رشوه پرداخت کرده‌ بودند.
یکی از نکات شک‌برانگیز در انتخاب قطر برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ دمای بسیار بالای هوا در فصل تابستان بود، مسئله‌ای که باعث شد مسئولان فیفا پیشنهاد دهند تا مسابقات به جای آنکه به طور متداول در تابستان برگزار شود، در ماه‌های نوامبر و دسامبر انجام شود.
چند ساعت پس از بازداشت‌های روز چهارشنبه، دادستان‌ها در سوئیس اعلام کردند که تحقیقات جداگانه‌ای را در مورد فرآیند انتخاب میزبانی جام های جهانی ۲۰۱۸ روسیه و ۲۰۲۲ قطر شروع کرده‌اند.
چاک بلیزر در حال ترک مقر فیفا در زوریخ، سوئیس، روز چهارشنبه ۲۷ مه
همزمان ماموران اف بی آی دفاتر کنفدراسیون اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب (کونکاکاف) که مقر آن در میامی است را مورد یورش قرار دادند.
جفری وب، رئیس کنونی این فدراسیون و جک وارنر، رئیس سابق آن در میان بازداشت‌شدگان هستند.
هنوز معلوم نیست که ماموران اف بی آی در این دفاتر به دنبال چه چیزی می‌گشتند. اما اتهاماتی که مطرح شده است در رابطه با اعطای حق پخش تلویزیونی رقابتهای مقدماتی منطقه آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب برای راهیابی به جام جهانی، مسابقات جام طلایی این منطقه، لیگ قهرمانان این منطقه و چند تورنمنت دیگر در ازای دریافت و یا پرداخت رشوه بوده است.
اما این اولین بار نیست که کنفدراسیون اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب با مقامات آمریکایی در افتاده است.
در ۲۰۱۲ این کنفدراسیون خود را برای عدم پرداخت مالیات به مقامات مالیاتی آمریکا معرفی کرد.
روز چهارشنبه اعلام شد که چاک بلیزر، دبیر کل این سازمان و نماینده آمریکا در فیفا، در ۲۰۱۳ به چند مورد اتهام فساد مالی اقرار کرده بود.
چند ماه پیش روزنامه دیلی‌نیوز نیویورک اعلام کرد که آقای بلیزر با مقامات آمریکایی به عنوان خبرچین همکاری داشته است. طبق گزارش این روزنامه او با دوربین مخفی که در دسته کلیدش کارگذاری شده بود در جلسات مسئولان فوتبال شرکت می‌کرد و برای مقامات آمریکایی اطلاعات جمع‌آوری می‎کرد.
گزارش این روزنامه هنوز به طور مستقل تایید نشده است اما مقامات آمریکایی می‌گویند که روند تحقیقات ادامه دارد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar