GheybParvar-Fars-IRGC
تقاطع: فرماند سپاه استان فارس می‌گوید اگر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران بیایند و قصد بازدید از مراکز نظامی را داشته باشند، دستور خواهد داد که آن‌ها را به عنوان “جاسوس” بازداشت کنند.
به گزارش وب‌سایت “سپاه فجر استان فارس”، غلام‌حسین غیب‌پرور روز چهارشنبه گذشته (۶ خرداد-۲۷ می) در سخنانی در جمع مقامات محلی شهرستان عسلویه، گفت: «امروزه این اراجیفی که می‌گویند بازدید از مراکز نظامی این به یک شوخی شباهت دارد… آن‌ها حق ندارند نگاه چپ به این انقلاب کنند، ما ده‌ها هزار شهید تقدیم کرده‌ایم که به آن‌ها لبخند بزنیم؟ خیر، اگر غلطی کنند حلقوم آن‌ها را با سرب داغ پُـر خواهیم کرد.»
آقای غیب‌پرور ادامه داد: «ما جنگ‌طلب نیستیم اما این بچه‌های قدیمی که از کاروان شهدا جامانده‌اند، له‌ له می‌زنند که با این چشم‌آبی‌ها رخ‌به‌رخ شوند. ما به آن‌ها اعلام می‌کنیم غلط می‌کنید که بخواهید بازدید از مراکز نظامی ما داشته باشید.»
گفتنی است مساله‌ی اجازه‌ی بازرسی از مراکز نظامی ایران به یکی از اختلافات اصلی میان جمهوری اسلامی و کشورهای گروه ۵+۱ تبدیل شده است.
در حالی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی‌های اخیرش، آشکارا اعلام کرده که اجازه‌ی بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران را به بازرسان غربی نخواهد داد، کشورهای اروپایی و امریکا می‌گویند که این بازرسی‌ها جزیی از پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است که طرف ایرانی در مذاکرات لوزان سوییس، اجرای آن را در صورت توافق احتمالی پذیرفته است.
در همین ارتباط، لوران فابیوس، وزیرخارجه فرانسه، روز چهارشنبه در سخنانی در پارلمان این کشور تاکید کرد دولتش توافقی را که دسترسی بازرسان به همه تاسیسات ایران، از جمله تاسیسات نظامی را تضمین نکند، نخواهد پذیرفت.
هم‌زمان، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که پروتکل الحاقی، مجوز بازرسی از مراکز نظامی را به بازرسان این آژانس می‌دهد.
موضوعی که عباس عراقچی، معاون وزیرخارجه جمهوری اسلامی و مذاکره‌کننده‌ی ارشد این حکومت، از آن به عنوان “دسترسی مدیریت‌شده” یاد کرد و گفت که از نظر او این “دسترسی” به معنای “بازرسی” از مراکز نظامی نیست.
آقای عراقچی با این وجود در تازه‌ترین اظهارنظر خود که روز جمعه (۸ خرداد) انجام داد، تاکید کرد که در تهران با ایده‌ی “دسترسی مدیریت‌شده” به تاسیسات نظامی موافقت نشده است.
او با بیان این‌که مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای به طرف‌های مذاکره منتقل شده، مدعی شد که «این موضوع‌ها به هیچ وجه در دستور کار نیستند».
در این میان، کاظم صدیقی، سخنران “نماز جمعه” روز گذشته‌ی تهران، پروتکل الحاقی را به معنای بازرسی از همه جا از جمله “بیت رهبری” دانست و گفت: «آن‌ها در رسانه‌های‌شان می‌گویند ما در این معاهده آزادیم هر زمانی که خواستیم می‌توانیم از مراکز نظامی و امنیتی ایران بازدید کنیم، آنان می‌گویند طبق پروتکل الحاقی می‌توانند از هر مکانی که بخواهند و ادعا کنند بوی هسته‌ای از آنجا می‌شنوند بازدید کنند -حالا آنجا چه بیت مقام معظم رهبری یا محل استقرار ریاست جمهوری یا مراکز موشکی یا تسلیحاتی ما باشد- می‌توانند به تمام نهان‌خانه‌های ما به بهانه هسته‌ای به قول آقایان دسترسی داشته باشند.»