söndag 31 maj 2015

علی شمخانی: اولین نفر در فهرست درخواست مصاحبه از سوی طرفهای غربی هستم

علی شمخانی: اولین نفر در فهرست درخواست مصاحبه از سوی طرفهای غربی هستم

  • 3 ساعت پیش
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در خصوص درخواست دولتهای غربی طرف مذاکره با ایران در گفتگوهای هسته‌ای گفته است که او "اولین کسی است که در فهرستی که طرف مقابل خواسته با آنها مصاحبه کند" قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس ایران آقای شمخانی شنبه شب (۳۰ مه/۹ خرداد) در برنامه "نگاه یک" شبکه اول تلویزیون دولتی ایران طی سخنانی درباره افراد دیگری که در این فهرست قرار دارند گفت: "۲۳ نفر هستند که مذاکره کنندگان ما این درخواست را قبول نکردند." او از این افراد نام نبرد.
او در عین حال گفت که "مشخص نیست" که طرفهای مذاکره کننده، چه سوالهایی دارند.
اظهاراتی درباره دیدار گفتگو با "دانشمندان هسته‌ای" ایران و همچنین بازدید از مراکز نظامی این کشور، در چند هفته گذشته یکی از مهمترین تحولات مربوط به برنامه‌های هسته‌ای ایران و در چارچوب مذاکرات این کشور با قدرتهای غربی (موسوم به مذاکرات ۱+۵ ) بوده است.
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز سی‌ام اردیبهشت (۲۰ مه) در اظهاراتی شدید گفت: "باز در مذاکرات حرف‌های تازه می‌زنند، می‌گویند اجازه‌ مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای باید داده شود. این یعنی بازجویی. من اجازه نمی‌دهم بیگانگان با دانشمندان و فرزندان عزیز ملت که این دانش را به اینجا رساندند بیایند حرف بزنند."
رهبر ایران همچنین تاکید کرد: "اجازه نمی‌دهیم از هیچیک از مراکز نظامی هیچگونه بازرسی از سوی بیگانگان انجام شود."
به دنبال این تحولات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت که در دولت سابق مصاحبه‌هایی با دانشمندان هسته‌ای ایران از سوی نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته است.
اما آقای ظریف این موضوع را "یک مسئله جنبی و فرعی" خواند که ارتباطی با اصل گفت‌وگوها با گروه ۱+۵ ندارد اما تاکید کرد که مذاکره‌کنندگان از دستور رهبر ایران پیروی خواهند کرد.
در واکنش به این سخنان دفتر محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، اظهارات آقای ظریف درباره دادن اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران در دولت پیشین به نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را "نادرست" خواند.
اگرچه وزارت امورخارجه ایران در پاسخی به این اظهارات "دفتر رئیس دولت‌های نهم و دهم به اطلاعات نهادهای مسئول داخلی و همچنین گزارش‌های رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در سایت آژانس قابل دسترس می‌باشد"، ارجاع داد.
در عین حال اولی هاینونن، معاون پیشین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تا تابستان سال ۲۰۱۰ مسئول مستقیم بازرسی‌های هسته‌ای ایران بود، گفته که آژانس مدام با دانشمندان هسته‌ای و مهندسان ایرانی در تماس بوده است.
آقای هاینونن روز چهارشنبه ۲۷ مه (۶ خرداد) به بی‌بی‌سی فارسی گفت که این دانشمندان اتمی و مهندسان هستند که در مورد جزئیات فنی فعالیت‌های هسته‌ای کشورها اطلاع دارند و مسائل را برای بازرسان آژانس توضیح می‌دهند و آژانس بدون ملاقات با آنها اصولا نمی تواند وظیفه خود را انجام دهد.
او گفت که علاوه بر فعالیت‌های جاری و اعلام شده ایران، آژانس برای درک فعالیت های اعلام نشده‌ای که ایران برای سال‌ها مشغول انجام آنها بود با دانشمندان اتمی ایران دیدار و گفت و گو کرده بود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar