måndag 22 juli 2019

اردوغان: پناهجویان مجرم پناهندگی‌شان باطل و بی‌درنگ اخراج می شوند

اردوغان: پناهجویان مجرم پناهندگی‌شان باطل و بی‌درنگ اخراج می شوند

رئیس جمهور ترکیه گفته، از این پس پناهجویانی که در ترکیه مرتکب جرم شوند، وضعیت پناهندگی‌شان باطل می‌شود و بی‌درنگ به کشور مبدأ بازگردانده خواهند شد.
«محبت نیوز»-  خبرگزاری «آ حابر» ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در جمع اعضای شورای مرکزی مدیریت و تصمیم‌گیری حزب عدالت و توسعه، که برای تحلیل نتایج انتخابات شهرداری‌های این کشور گرد هم آمده‌بودند، گفت: «پس از تکمیل طرح جدید سلامت، دیگر خدمات درمانی کاملن رایگان نخواهد بود و پناهجویان سوری در ازای دریافت خدمات درمانی، حق مشارکت خواهند پرداخت، یعنی درصدی از هزینه خدمات ارائه شده».
به نقل از ایندیپندنت، او ضمن اشاره به طرح تشویقی برای بازگشت داوطلبانه پناهجویان سوری به مناطق امن در سوریه، گفت: «از این پس پناهجویانی که در ترکیه مرتکب جرم شوند، وضعیت پناهندگی‌شان باطل می‌شود و بی‌درنگ به کشور مبدأ بازگردانده خواهند شد».
چندی پیش نیز اداره کل مهاجرت ترکیه از آغاز اجرای طرح موسوم به «استراتژی مقابله با مهاجرت نامنظم یا برنامه اقدام ملی» خبر داده‌بود. در این طرح شش ماهه، وزارت کشور و دستگاه‌های زیر مجموعه آن، از جمله اداره مهاجرت، موظف به سامان‌دهی و تکمیل اطلاعات مرتبط با پناه‌جویان، اجرای طرح‌هایی برای آشنایی و سازگار کردن پناهجویان با قوانین، فرهنگ و سنت‌های ترکیه، تشویق پناهجویان به بازگشت داوطلبانه به کشور مبدأ، اخراج پناهجویان مجرم و کنترل و ممیزی سخت‌گیرانه‌تر در مبادی ورودی به ترکیه خواهند بود.
بنابر آمار رسمی دولت ترکیه حدود ۱۶۹ هزار پناهجوی افغانستانی و ۳۵ هزار پناهجوی ایرانی در این کشور به سر می برند.
گفتنی است انصراف و بازگشت پناهجویان ایرانی به ایران و حضور گسترده پناهجویان سوری برای گذراندن تعطیلات در سوریه و بازگشت دوباره آنها به ترکیه، تردیدهایی را در میان مردم و برخی مسئولان درباره امنیت کشورهای مبدأ و صداقت پناهجویان در تشریح شرایط خود در کشورهایی که شهروندی آن را دارا هستند، به وجود آورده است.
علاوه بر این، انتشار هر روزه اخبار مرتبط با پناهجویانی که در ترکیه مرتکب جرم و جنایت می‌شوند، خشم مردم ترکیه را برانگیخته‌است. این اخبار صرفا در ارتباط با اتباع سوری نیست. خبرهای مربوطه به ایرانی‌ها و افغان‌ها، به‌ویژه در ارتباط با توزیع و قاچاق مواد مخدر، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جمعی می‌یابند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar