tisdag 30 juli 2019

چین: به مسلمانان اویغور معنی واقعی مذهب را آموختیم

چین: به مسلمانان اویغور معنی واقعی مذهب را آموختیم

چین گفت بیشتر مسلمانان اویغوری را که در مراکز خاص آموزشی نگهداری می‌کرده آزاد کرده است.
«محبت نیوز»- مقامات حزب کمونیست چین در استان سین‌کیانگ اعلام کردند بیشتر مسلمانانی را که در مراکز آموزش عقیدتی و سیاسی در شمال غربی این استان نگهداری می‌شدند آزاد شده و شغل پیدا کرده‌اند. چین صحبتی از تعداد زندانیان آزاد شده به میان نیاورده است.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین یک میلیون مسلمان اویغور را به دلیل جلوگیری از افراطی شدن در مراکزی زندانی کرد. کودکان بسیاری از این مسلمانان نیز در مراکز دیگری نگهداری می‌شوند. چین دهه‌ها است به مسلمانان اویغور فشار می‌آورد و آنها را از حقوق اجتماعی و مذهبی شان محروم کرده است. هنوز هیچ منبعی ادعای چین در آزادی زندانیان اویغور را تائید نکرده است.
یکی از مقامات استان سین کیانگ در کنفرانس خبری در پکن مدعی شد ۹۰ درصد زندانیان اویغور آزاد شده‌اند. وی در مورد مسائلی که به این مسلمانان در زندان آموزش داده می شد هم گفت: سه موضوع قوانین چین، زبان چینی و معنی واقعی مذهب به آنان آموخته شده است.
کسانی که از این کمپ ها بیرون آمده‌اند می‌گویند چین فقط به دنبال خارج کردن تکفر مذهب از ذهن و روح مسلمانان اویغور است.
خبرگزاری رویترز هم خبر داده ترکیه برای درک شرایط مسلمانان زندانی هیاتی را به چین اعزام خواهد کرد. اویغورهای چین ترک‌تبار هستند و آنکارا بارها حمایت خود را از آنها نشان داده اما اردوغان در سفر اخیر خود به چین در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای از اقدامات چین در مورد اویغورها تعریف و تمجید کرده بود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar