tisdag 16 juli 2019

ویزای ۸۰۰ متری ظریف

ویزای ۸۰۰ متری ظریف

ایران بریفینگ : آقای ظریف از یکشنبه برای شرکت در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد.

روادید سفر آقای ظریف پس از موافقت مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا صادر شد ولی دولت آمریکا او را به تردد میان مقر سازمان ملل متحد، دفتر نمایندگی ایران در این سازمان، اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل و فرودگاه جان اف کندی نیویورک محدود کرده است، بر این اساس ظریف پس از ترک فرودگاه و وارد شدن به سازمان ملل تنها می تواند در ۸۰۰ متر مشخص شده تردد نماید .

ظریف پیش از این اعلام کرده بود قصد سخنرانی در دانشگاه جورج واشنگتن را دارد که حالا با این محدودیت آن سخنرانی انجام نخواهد شد.

برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران گفته است که محدودیت اعمال شده بر آقای ظریف کاملا مطابق با تعهدات آمریکا به سازمان ملل متحد است.

مایک پمپئو  نیز در مصاحبه با واشنگتن پست درباره علت اعمال محدودیت های جدید برای آقای ظریف گفت: دیپلمات های آمریکایی در تهران نمی گردند، بنابراین دلیلی نمی بینیم که دیپلمات های ایرانی هم آزادانه در نیویورک تردد کنند.
 آقای پمپئو همچنین گفت: آقای ظریف از آزادی های ایالات متحده استفاده می کند تا به اینجا بیاید و به تبلیغات مخرب بپردازد.

ایران و آمریکا روابط سیاسی ندارند ولی طبق منشور سازمان ملل متحد، آمریکا به عنوان میزبان این سازمان برای حضور دیپلمات های خارجی در این سازمان روادید صادر می کند.

با این حال، روادید صادر شده برای دیپلمات های ایرانی پیش از این تنها برای حضور در شعاع ۴۰ کیلومتری سازمان ملل متحد است.

هیات های نمایندگی کوبا، کره شمالی و سوریه هم شامل این محدودیت هستند.

به رغم محدودیت ها،  اما آقای ظریف دوشنبه با خبرنگاران بی بی سی و شبکه آمریکایی ان بی سی در اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل مصاحبه کرد.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است دیدارها و مصاحبه های آقای ظریف در مقر سازمان ملل، نمایندگی ایران یا اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل انجام خواهد شد.

آقای موسوی به خبرگزاری ایرنا گفت محدودیت حضور در بعضی از خیابان های نیویورک بر کار آقای ظریف تاثیری نخواهد داشت.

سفر آقای ظریف به نیویورک در حالی انجام شد که ماه گذشته مقام های آمریکایی از احتمال تحریم او خبر داده بودند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar