fredag 19 juli 2019

دیدار دختر «کشیش ویکتور» با ترامپ در حاشیه نشست پیشبرد آزادی‎های مذهبی

دیدار دختر «کشیش ویکتور» با ترامپ در حاشیه نشست پیشبرد آزادی‎های مذهبی

دابرینا بِت تمرز، دختر کشیش «ویکتور بِت تمرز و شامیرام عیسوی» در دیداری با دونالد ترامپ به گوشه‎هایی از آزار و اذیت خانواده‌اش در ایران توسط نهادهای حکومتی اشاره کرد.
«محبت نیوز»- دومین نشست «پیشبرد آزادی‎های مذهبی» روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۵ و ۲۶ تیرماه (۱۷ و ۱۸ ژوئیه) با حضور وزرا و نمایندگان ۱۱۵ کشور جهان در واشنگتن برگزار شد.
از محورهای مورد بحث این نشست وضعیت حقوق اقلیت‏های دینی در ایران بود. “مایک پمپئو” وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا که از سخنرانان بود در این باره گفت، «در ایران نه تنها اقلیت‌های مذهبی، که هرکس از آن‌ها حمایت کند، مورد آزار و تعقیب قرار می‌گیرد.»
از این نشست به عنوان «بزرگترین» نشست آزادی مذهبی در جهان یاد می‎شود اما جمهوری اسلامی به آن دعوت نشد.
“مایک پنس” معاون ترامپ نیز با اشاره به این که مردم ایران از آزادی‌های کمی برخوردارند از جانب مردم آمریکا به مردم ایران پیام داد، بدانید در کنار شما هستیم و برایتان دعا می‌کنیم.
وی خطاب به مردم ایران گفت، «به تلاش خود برای آزادی و زندگی بهتر ادامه دهید» و تاکید کرد، «ما افتخار می‌کنیم که سرمشق دیگر کشورها برای حفظ آزادی ادیان بوده‌ایم. هرجا که آزادی ادیان باشد، زندگی و رونق اوضاع هم بهتر می‌شود.»
در حاشیه این نشست دونالد ترامپ با ۲۷ قربانی آزار و اذیت از میان اقلیت‌های مذهبی کشورهای مختلف دیدار کرد.
یکی از آن‌ها که با رئیس جمهوری آمریکا دیدار داشت “دابرینا بِت تمرز”، دختر کشیش «ویکتور بِت تمرز و شامیرام عیسوی» است که در این جلسه گوشه‎هایی از آزار و اذیت خانواده‌اش در ایران توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی اشاره کرد از وضعیت بد اقلیت‎های دینی و دگراندیشان مذهبی در داخل ایران صحبت کرد.
کشیش بت تمرز تا پیش از بسته شدن کلیسای پنطیکاستی آشوری شهرآرا در تاریخ ۲۹ اسفند ۸۷ رهبر این کلیسا در تهران بود. از عوامل اصلی برکناری این کشیش مداخلهیوناتن بت‌کلیا نماینده آشوری مجلس شورای اسلامی بود و در نهایت از تاریخ ۱۱ فروردین ۸۸ جلسات کلیسا به زبان فارسی متوقف شد. این واقعه آغاز دوره‌ای از اعمال محدودیت و تعطیلی گسترده کلیساهای فارسی زبان توسط مقامات امنیتی در سراسر کشور بود و پس از آن نیروهای امنیتی به طور کل خانواده بت‎ تمرز را تحت فشار قرار دادند.
“شامیرام عیسوی” (همسر کشیش ویکتور) نیز در خرداد ماه ۹۶ به دادگاه انقلاب احضار شده بود و بعد از تفهیم اتهام با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.
این شهروند مسیحی۱۶ دی‎ ماه ۹۶ (۶ ژانویه ۲۰۱۸) به اتهام اقدام علیه امنیت ملی با شرکت در کلیساهای خانگی، شرکت در سمینارهای مسیحی در خارج از کشور و همچنین آموزش رهبران مسیحی در ایران با اتهام واهی جاسوسی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
“رامیئل بت تمرز” فرزند کشیش ویکتور رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی شهرآراء تهران است که او نیز پنجم دی ماه ۱۳۹۳ در یک مهمانی خصوصی بازداشت شده بود و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی دادگاهی شد و پرونده او تا امروز همچنان باز مانده و منتظر برگزاری جلسه دوم دادگاه تجدید نظر و صدور رای نهایی است. کشیش ویکتور به ۱۰ سال زندان محکوم شده اما به علت شرایط جسمی که داشت به قید وثیقه آزاد است.
Email this page
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
FacebookTwitterBalatarinTelegram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar