onsdag 24 juli 2019

ترکیه به دنبال دیپورت یک «نوکیش مسیحی» و خانواده‌‎اش به ایران است

ترکیه به دنبال دیپورت یک «نوکیش مسیحی» و خانواده‌‎اش به ایران است

به تازگی دادگاهی در ترکیه، درخواست تجدید نظر در حکم ترک خاک “اسماعیل فلاحتی” و خانواده‎اش را برای دومین بار رد کرده است.
«محبت نیوز»- نوکیش مسیحی “اسماعیل فلاحتی” شبان پناهجو در ترکیه به همراه خانواده‎اش در خطر دیپورت به ایران هستند.
چندی قبل خبر صدور حکم پنج سال زندان برای چهار نوکیش مسیحی ایرانی توسط آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز» منتشر شد. یکی از این چهار نفر شبان «اسماعیل فلاحتی» است. اسماعیل اکنون با همسر و دو فرزند و خانواده همسرش نزدیک چهار سال است به عنوان پناهجو در ترکیه به سر می‌برند.
آنها از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) ترکیه درخواست پناهندگی کرده‌اند. ولی نه تنها تا کنون پاسخی از این سازمان دریافت نکرده‌اند، بلکه چند ماه است با حکم تَرک خاک از سوی اداره مهاجرت و پناهندگی ترکیه مواجه شده‌اند و در خطر دیپورت به ایران هستند.
“اسماعیل فلاحتی” پس از گرویدن به مسیحیت در ابتدای جوانی، بیش از ده سال به صورت گسترده در زمینه نشر کتاب مقدس و تشکیل کلیساهای خانگی کار مداوم انجام داد. او سرانجام در ۱۶مرداد ۱۳۹۴، زمان نیایش در یک جلسه کلیسای خانگی در غرب تهران به دست نیروهای امنیتی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شد و مدت ۳۳ روز در بند انفرادی ۲۰۹ زندان اوین متعلق به سازمان اطلاعات سپاه زندانی بود. اسماعیل فلاحتی پس از مدتی با قید وثیقه ۷۰ میلیون تومانی آزاد شد اما به علت فشارها و تهدیدات جانی عوامل اطلاعات سپاه و لباس شخصی‎ها پس از ۴۰ روز به اجبار ایران را ترک کرد. او ابتدا به ارمنستان و سپس به ترکیه رفت.
با وجود این سابقه بسیار روشن، اسماعیل فلاحتی به عنوان یک مسیحی فعال در داخل ایران و فعالیت‌های گسترده کنونی وی در ترکیه به عنوان شبان و معلم کتاب مقدس، نه کمیساریای پناهندگان سازمان ملل ترکیه و نه اداره مهاجرت کشور ترکیه به هیچ عنوان به موضوع در خطر بودن جان وی و خانواده‎اش توجهی ندارند و به تازگی دادگاهی در ترکیه، درخواست تجدید نظر در حکم ترک خاک او و خانواده‎اش را برای دومین بار رد کرده است.
کاملن مشخص است که بازگرداندن اسماعیل و خانواده‎اش به ایران چه عواقب خطرناکی برای آنان دارد، اما مشخص نیست آیا این موضوع برای دولت ترکیه و یا حتا کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اصلن اهمیتی دارد یا خیر؟
در عین حال روزنامه آلمانی بیلد سه‎شنبه یکم مرداد (۲۳ ژوئیه) در گزارشی نوشت یک شهروند نوکیش مسیحی به نام «فاطمه آزاد» پس از اخراج از آلمان در تهران دستگیر و به قید وثیقه آزاد شده است.
پایگاه خبری دویچه وله به نقل از این روزنامه نوشته این نوکیش مسیحی اردیبهشت ماه از آلمان دیپورت شده است.
یک کارشناس سازمان عفو بین‎الملل گفته قوه قضائیه جمهوری اسلامی می‌تواند فاطمه آزاد را به اتهام ارتداد به اعدام محکوم کند.
به گفته وکیل مدافع آلمانی آزاد، اداره مهاجرت و پناهندگی آلمان تقاضای پناهندگی او را به این دلیل رد کرده که نتوانسته است ثابت کند، اعتقاد او به مسیحیت در حدی است که می‌تواند پس از اخراج به ایران دچار مشکل شود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar