tisdag 16 oktober 2018

نگرانی کارگزاران نظام از معماری به «سبک کلیسایی» در شهر قُم

نگرانی کارگزاران نظام از معماری به «سبک کلیسایی» در شهر قُم

شهروندان در قم به عنوان پایتخت شیعیان جهان برخلاف ذائقه‎ی ولایتی‎ها و حزبی‎اللهی‌ها ساخت و ساز می‎کنند.
«محبت نیوز»- چند سالی است که معماران و بساز و بفروش‎ها در ایران بر اساس استقبال شهروندان نمای ساختمان‎ها و حتی طراحی داخل آپارتمان‎ها را به سبک رومی می‎سازند.
بایدها و نبایدهای حکومتی بر اساس الگوی اسلامی مردم را خسته کرده است و اغلب آحاد جامعه از شیوه‎ی دستوری خسته‎اند.
خبرگزاری ایسنا گزارشی در مورد معماری‎های جدید در شهر قم منتشر کرده که نشان می‎دهد شهروندان در قم به عنوان پایتخت شیعیان جهان چطور برخلاف ذائقه‎ی ولایتی‎ها و حزبی‎اللهی‌ها ساخت و ساز می‎کنند.
در این گزارش آمده: مدتی است نمای «رومی» توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری قم ممنوع شده است ولی همچنان شاهد ادامه کار و برپایی این نماها در شهر قم هستیم.نمای «رومی» بکار رفته در معماری این روزهای شهر قم که تقلیدی از معماری غربی و کلیسایی و دیگر معماری‌های کلیسایی باستانی است رواج سبک فرهنگی دیگر کشورها و فاصله گرفتن از فرهنگ ایرانی اسلامی، ابراز حس تفاخر و رواج سندروم کاخ نشینی از جمله معضلاتی است که در اجرای این سبک با آن روبرو هستیم.
«توهم توطئه» از عناصر جدایی ناپذیر کارگزاران جمهوری اسلامی است، با این حال این عنصر برای برخی آب و نان دارد. به عنوان مثال در شهرداری‌ها ساخت چنین نماهایی ممنوع می‎شود اما راه رشوه بازگذاشته می‎شود تا دلال‌ها و واسطه‌ها از مسئولان شهرداری مناطق مجوز بگیرند و نماهای رومی را بسازند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar