torsdag 11 oktober 2018

پاسپورت ایرانی؛ گذرنامه ای که هر روز بی‌اعتبارتر می شود

پاسپورت ایرانی؛ گذرنامه ای که هر روز بی‌اعتبارتر می شود

گذرنامه‌های جمهوری دموکراتیک کنگو و ایران با ۴۳ امتیاز به صورت مشترک رده ۹۸ از ۱۰۶ را در اختیار دارند.
«محبت نیوز»- “شاخص گذرنامه هنلی” برای سال ۲۰۱۸ حاکی از آن است که گذرنامه ژاپنی معتبرترین یا “نیرومندترین” گذرنامه در جهان است و دارندگان این گذرنامه با کمترین محدودیت و نیاز به اخذ روادید قادر به سفر بیشترین تعداد کشورهای جهان هستند.
پس از ژاپن، با ۱۹۰ امتیاز، کشور سنگاپور با ۱۸۹ امتیاز در رده دوم، ، فرانسه، آلمان و کره جنوبی با ۱۸۸ امتیاز در رده سوم و دانمارک، فنلاند، ایتالیا، اسپانیا و سوئد با ۱۸۷ امتیاز در رده چهارم جهانی قرار دارند. بریتانیا و ایالات متحده با کسب ۱۸۶ امتیاز در رده پنجم جای گرفته‌اند.
تا قبل از این، گذرنامه سنگاپوری در رتبه اول قرار داشت که با آن می توان به ۱۸۹ کشور جهان سفر داشت اما هم اکنون گذرنامه سنگاپوری به رتبه دوم فهرست کاهش یافته است.
برتری گذرنامه ژاپنی بر گذرنامه سنگاپوری پس از آن صورت گرفت که در ماه گذشته میلادی، ژاپن توانست موافقت میانمار (برمه) را برای سفر بدون ویزای شهروندان به این کشور کسب کند.
گذرنامه‌های جمهوری دموکراتیک کنگو و ایران با ۴۳ امتیاز به صورت مشترک در رده ۹۸ از ۱۰۶ رده را در اختیار دارند. کشورهای سومالی و سوریه با ۳۲ امتیاز در رده ۱۰۵ و افغانستان و عراق با ۳۰ امتیاز در رده ۱۰۶ قرار گرفته اند. تاجیکستان با ۵۸ امتیاز در رده ۸۳ جای گرفته است.
در مقایسه با سال گذشته، رده ایران بدتر شده، رده تاجیکستان تغییری نکرده و موقعیت افغانستان بهبود پیدا کرده است. ایران در سال ۲۰۱۷ با سریلانکا و بنگلادش در رده ۹۵، افغانستان در رده ۱۰۴ و تاجیکستان در رده ۸۳ قرار داشتند.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar